Wanneer gebruik je 'un', en waneer 'une' bij een Frans woord?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
12.7K

Het beste antwoord

Un voor mannelijke woorden en une voor vrouwelijke woorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet je wanneer een woord mannelijk of vrouwelijk is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moet je leren en daar kan je maar een paar halfzachte regels voor leren. Wij gebruikten altijd: als je het niet weet en een woord eindigt op een e ga er dan maar vanuit dat het vrouwelijk is. Dat is dus niet altijd waar!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer gebruik je in het Nederlands de en wanneer het? Dat is op een paar regeltjes na ook niet uit te leggen aan een buitenlander en mijn vriendin maakt nog steeds foutjes daarin. De bij meervoud het bij een verkleinwoord en zo zijn er nog wat regeltjes. Ik weet niet of er in het frans zulke harde regels zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is de juiste vertaling naar het Frans dan, voor 'de' en 'het'? Google vertalen zegt 'l'' Maar volgensmij klopt dat niet helemaal... 'Un' en 'une' zijn ook allebei 'een'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de= le of la
het = le of la Als het woord met een klinker begint doe je l'école (la école).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou ook kunnen zeggen dat
de= le of la
het bestaat niet in het Frans. De in het Nederlands is mannelijk(le) of vrouwelijk(la). Onzijdig(het) komt niet voor in het Frans.

Andere antwoorden (1)

al het zelfst nw mannelijk of vrouwelijk is

bij le word het un
bij la word het une
en de andere is onzijdig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzijdig? Bedoel je les voor meervoud, of ben ik wat vergeten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even nagezocht het frans kent geen onzijdig lidwoord.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geslacht_(taalkunde)#Diagnostiek
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Onzijdig houdt in dat het geen un of unie heeft het heeft dus gewoon niets