Waarom zeggen de Belgen en Nederlanders 1 en 20 en bv. de Engelse 20 en 1?

als je het letterlijk vertalt zeggen de Engelse dat!

Toegevoegd na 5 minuten:
want zij zeggen twenty-one
en wij eenentwintig

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Het beste antwoord

Talen ontwikkelen zich, groeien uit elkaar, en dat kan leiden tot andere manieren om een getal te benoemen. Zeker wanneer een taal zich ontwikkelt op een eiland kan het sterk gaan veranderen van de taat waaruit deze is ontstaan.

Wij vinden het raar om twintig vier te zeggen, terwijl in het hedendaags Engels wel twenty four wordt gebruikt.
In 1744, echter, was dat four and twenty. Dat ligt veel dichter bij het Duitse vierundzwanzig en het Nederlandse vierentwintig.

Twenty en ook twintig is een samenvoegsel van twee en tien. In het Engels wordt soms ook aan twintig gerefereerd met het woord 'score'
Abraham Lincoln begon ooit een toespraak, de Gettysburg Address, met de woorden "four score and seven years ago" wat je als een bloemrijke manier kunt zien om 87 te zeggen. Vergelijkbaar met het Franse quatre vingts sept.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje!

Andere antwoorden (3)

Dezelfde reden als het feit dat ze daar aan de linkerkant rijden. Geen reden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de notatie van getallen cultureel bepaald is.
En ja waarom zeggen de Fransen tegen 90 quatre-vingt-dix (letterlijk vertaald 4x20+10) en de Walen nonante.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's een erfenis uit de middeleeuwen, toen er werd geteld in van twintigtallen, wat leed tot soixante dix in plaats van 70, en quatre vingt dix in plaats van 90. Zoals je al aangeeft, wordt daarvoor in Zwitserland, Luxemburg en Wallonië wordt het oudere, en in onze ogen logischer, septante en nonate gebruikt.
http://fr.wikipedia.org/wiki/90_(nombre)#Linguistique
De o.a. engelse manier lijkt me een stuk logischer dan b.v. de duitse en nederlandse.