Waarom zeggen we aardepols en schrijven we aardappels?

Het is gek dat we sommige woorden heel anders uitspreken dan dat ze geschreven worden.

aardepols-aardappels
tampasta-tandpasta
handvaaten-handvatten

Hoe is dit zo gekomen? Waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmmm, ik kom uit het zuiden vh land en heb echt een accent, maar ik zeg gewoon tandpasta en handvatten hoor. aardappels wordt (helaas) wel aardappuls
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik zeg ook aar-dappols
Mijn zoon zegt nu nog (31) bloengkool, hij zei het als klein kind al, en nu nog :)
Mijn dochter vraagt wel eens: zeg eens gehakt mam..ik zeg altijd gehak.. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn schoonmoeder zegt ook...gehak
mijn man altijd..kroepkroep....voor kroepoek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik folklore voor volkoren :-)
en sterf op straat voor cervelaat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha..kroepkroep.. Die ken ik ja, sterf opstraat worst (OHO) Of snassie - nasi
schatjemij - oma's lievie
cebeetje - citroen brandewijn
snollen - snoepen
geslagsroom - slagroom
zin om te snaaien - zin om iets te eten
nagpon - nachtjapon
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oma zei altijd i.p.v braderie-balderie
rollade-roladio
in onze familie hebben wij zoveel andere woorden in gebruik,teveel om hier neer te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt als een gezellige familie, Muts :-)

Antwoorden (3)

Hangt denk ik sterk af van de streek, het dialect in Nederland. Ik noem het een schaaltje aardappels. In 'ons' Braband heet dat èrpels....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen spreekt die woorden zo uit. Ik geloof dat ik aardapuls zeg. ;)

Overigens komt tampasta door iets anders weer en zijn handvaaten gewoon een fout meervoud. Bij tampasta is er een assimilatie van de nd naar m. En het is echt handvatten maar wordt vaak analoog aan vat-vaten van een dergelijk meervoud voorzien.

In 1975 was er even een beweging om alles zo te gaan schrijven als we het zeggen. Een krant in Limburg heeft toen de voorpagina zo uitgegeven als het er dan uit zou zien. In Limburg! Niet helemaal begrijpelijk voor mensen in andere gewesten. Want dat verschilt nogal per streek. Om één taal te houden die we uiteindelijk allemaal begrijpen is er daarom een voorgeschreven schrijfwijze. We zouden elkaar in elk geval schriftelijk snel niet meer begrijpen indien dat werd losgelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt bij meer woorden voor,dat de uitspraak anders is dan hoe je het schrijft.
bv: Shag-Sjek
Cheque-Sjek
Toilet-Twallet
Champignon-Sjampion
Baguettes-bakeds
Shampoo-Sjampo
Televisie-Tilleviesie
Mevrouw-Muts hahaha
enzovoort...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is natuurlijk onzin.
Jij noemt voorbeelden van woorden die zo uitgesproken horen te worden. Terwijl de vraag gaat over woorden die verkeerd worden uitgesproken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik wist niet dat je kwaad werdt Maartje.
het was grappig bedoelt hoor...