Is "uitprinten" wel goed nederlands?

Volgens mij is het oficieel "printen"

Toegevoegd na 2 uur:
nederlands=Nederlands

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Uitprinten was vroeger fout. Het is een contaminatie van uitdraaien en printen. Echter, ook al is het oorspronkelijk fout, wanneer meer dan een bepaald percentage van de bevolking het gebruikt dan wordt het "goed" en neemt de Dikke Van Dale het op in haar woordenboek. Zo ook met uitprinten. Ik las laatst overigens dat in de nabije toekomst "hun hebben" ook als correct Nederlands gedefinieerd gaat worden...

Ik zeg altijd: gebruik je moerstaal! Daarom spreek ik altijd van "afdrukken". Niets mis mee, toch?

Uitprinten is niet goed, het is printen.

Ja hoor, Je kan ook zeggen uitdraaien bijvoorbeeld niks mis mee...

Uitprinten is prima Nederlands net als portemonnee, niemand spreekt toch nog over zijn geldbuidel.

Van woorden als uitprinten wordt vaak gedacht dat het contaminaties (verhaspelingen) zijn, omdat de voorzetsels die aan het werkwoord gekoppeld zijn, overbodig worden gevonden. Uitprinten zou dan een contaminatie zijn van uitdraaien en printen. Het lijkt er echter op dat dat niet het geval is. Het is wel mogelijk dat uitdraaien invloed heeft gehad op het ontstaan van uitprinten, maar dat betekent niet dat het woord als contaminatie moet worden afgekeurd. Met uitprinten ligt meer dan bij printen de nadruk op het resultaat van de handeling. Het voorvoegsel benadrukt dat een handeling echt tot het eind toe wordt uitgevoerd. Van Dale (2005) neemt uitprinten dan ook gewoon op. Wie het toch geen fraai woord vindt, kan behalve printen en uitdraaien ook nog afdrukken als alternatief gebruiken. Toegevoegd na 45 seconden: Goed taalgebruik dus.

Bronnen:
http://www.onzetaal.nl/advies/uitprinten.php

Wat dacht je van afdrukken, dat is nederlands.

Uitprinten is lelijk, naar mijn smaak, maar wel gewoon Nederlands, volgens van Dale. Taal hoeft niet altijd mooi te zijn...

Goed? Nee. Van Dale of niet, mooi of niet, anglicisme of niet: er is geen enkel verschil in betekenis tussen printen en uitprinten. ‘Uit’ is overbodig en maakt het woord twijfelachtig. Dat blijkt ook uit je vraag en uit de meeste antwoorden: er zit een luchtje aan. Misschien niet formeel fout, maar ‘oplettende lezertjes’ ruiken onbeholpen taalgebruik. Bovendien is de combinatie van twee talen ook geen toppunt van sierlijkheid. PS: Van Dale doet niet aan goed of fout, die doet aan ‘gebruikt’. Zo mag, bijvoorbeeld, c.q. tegenwoordig ook ten onrechte ‘of’ betekenen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100