Is het mogelijk om je eigen accent te veranderen, en zo ja hoe?

Ik heb helemaal geen accent, en wil graag een amsterdamse en brabantse accent hebben. Hoe moet ik dat aanpakken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
6.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je al wat ouder bent dan een jaar of 3/4 kun je dit alleen leren door je onder te dompelen in die taal: dus daar gaan wonen en werken en spreken met mensen die dat dialect spreken. Je zult het anders nooit helemaal leren. Verder vind ik het een beetje een kinderachtige wens, je hebt er helemaal niets aan. Besteed je tijd beter en leer een andere taal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus je wilt in een zin een harde en een zachte g gebruiken? Of bedoel je accenten leren?.. Want veranderen in brabants én amsterdams gaat je 100% niet lukken.

Het beste antwoord

Om een accent te veranderen heb je vooral de discipline nodig om het ècht te willen. Je zou er ook spraakles bij een logopedist(e) voor kunnen nemen, maar waarom zou je?
Een dialect van jouw herkomst is het ook waard om te bewaren!
Maar als je last hebt van jouw accent of dialect en je wilt het ècht veranderen, leer dan scherp te luisteren, en herhaal thuis wat je wilt bereiken.
Ik hoop dat je jouw afkomst niet verloochent, maar jouw accent bewaart NAAST jouw nieuw aangeleerde manier van spreken.
Bedenk dan je jarenlang jouw mond in de stand van het dialect/accent hebt gevormd en gehouden, en om dat te veranderen in een ander kan er een hele tijd overheen gaan.
Toneelspelers hebben wel eens spraakles of logopedie gehad om beter ABN te leren spreken, en vaak lukt dat. Maar ook zonder professionele hulp kan het lukken. Dan is DISCIPLINE het sleutelwoord.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Of het je echt gaat lukken, ik denk het niet. Na jaren oefenen zal een echte Brabander of Amsterdammer nog zeggen: Jij komt hier niet vandaan.
Wat helpt is veel contact hebben met mensen die spreken zoals jij wilt spreken, luisteren wat ze zeggen, hoe ze het zeggen.
Luister eens naar Gerard, en bedenk dat dat brabants heel anders is dan in West Brabant.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.youtube.com/watch?v=gsAMcMKNEjE
11 jaar geleden
Door veel te praten met mensen die dialect hebben en dan zelf proberen.
maar het is zoals bi muziekspelen, voetballen enz, je hebt er met natuurtalent
Toen ik in Duitsland militair was, kon je spreken van een mengelmoes van dialecten.
Daar kende ik en meisje die telkens een ander dialect sprank naargelang wie haar vriendje was. Terwijl dat andere mensen het nooit zal lukken.
Dus oefenen en nog eens oefenen.
Robby B
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het is mogelijk om je eigen accent te veranderen maar het is wel lastig! Bij veel mensen gebeurd het ongemerkt wanneer ze verhuizen. De overstap van Amsterdams naar Brabants is wel erg groot. Ik zou eerst proberen standaard Nederlands te praten. Dat is makkelijker, probeer te letten op wat je zegt en vooral goed te luisteren naar wat jij zegt en hoe mensen buiten Amsterdam het zeggen.
Als dit gelukt is, kun je langzaamaan proberen het Brabants erin te slijpen.