Wat is een goed synoniem voor het woord "natuurlijk"? zie uitleg

Ik bedoel daarmee een andere dan de gangbare betekenis van het woord. Ik bedoel de betekenis van het woord "natuurlijk" als in zich verbonden voelen met de natuur. En dan in het bijzonder een gemeenschap die dichtbij de natuur staat. Een "natuurlijke gemeenschap" klinkt namelijk zo vreemd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.2K

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Natuurgetrouw zou ik zeggen.

Of aards.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou "natuurminnend" kunnen gebruiken; een natuurminnende gemeenschap.
13 jaar geleden
Zuiver. Puur.

Toegevoegd na 36 seconden:
Groengezind

Toegevoegd na 1 minuut:
Wars van alle materiële ballast

Toegevoegd na 1 minuut:
terug naar de basis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een natuurlijke gemeenschap is een gemeenschap die zich spontaan heeft gevormd. Een vervanging zou " spontaan " kunnen zijn. Het betekent in ieder geval dat er geen sturing van bovenaf plaatsvindt waardoor de gemeenschap wordt gesticht.

Denk aan een klein dorpje waar iemand is gaan wonen, dan nog iemand, etc. totdat er zich een gemeenschap heeft gevormd. Met de natuur heeft het weinig te maken, de overeenkomst is alleen dat je met de natuur ook alles bedoelt dat niet door mensen van bovenaf is geregeld of gebouwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gemeenschap die dichtbij de natuur staat
kun je een natuurgemeenschap noemen.
In een woord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grappig is dat de huidige betekenis van natuurlijk (uiteraard) alles met natuur te maken heeft, namelijk het volgt logisch uit de natuur(wetten).

Wat jij bedoeld klinkt meer als naturisme - een term die dan weer een beetje je gekaapt door nudisten, maar ook weer verwijst naar puur natuur, zonder teveel menselijk ingrijpen. En de bedoeling ervan was.is ook beduidend breder dan alleen naaktloperij ; dat is vooral naar de buitenwereld het kenmerk.

En ja, de oorspronkelijke filosofie van 'een met de natuur' kalft binnen het naturisme een beetje af doordat er meer mensen bijkomen voor wie alleen het nudisme belangrijk is.