Moeten adressen per se in een brief?

Ik ben bezig met het schrijven van een motivatiebrief en vroeg mij af of de adressen per se in die geschreven brief moeten komen? Ik ga het opsturen in een enveloppe, waardoor ik denk dat het niet echt nodig is. Het adres van de ontvanger schrijf ik sowieso op de envelop...Alvast bedankt!

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarnaast mag ik maar 350-400 woorden gebruiken...maar daar kan ik mijn verhaal nooit mee afmaken. Is het erg als ik boven het limiet zit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Het beste antwoord

Als het om een officiele brief gaat, in welke vorm dan ook, ja ,dan moeten zowel jou gegevens als de gegevens van de ontvanger in de brief staan, zodat alles later makkelijk teruggevonden kan worden. (Veel bedrijven hebben verschillende postadressen of contactpersonen, en jouw adres is natuurlijk jouw unieke adres) Al schrijf je het tien keer op de envelop, die wordt natuurlijk niet bewaard.

De 350-400 woorden is een richtlijn. Zolang je daar noch naar boven (langdradig, teveel info) nog naar beneden (te weinig info) niet al te veel van afwijkt, is het prima. Belangrijk is dat alle relevante (!) informatie in de brief staat. Hoe gemotiveerd je ook bent, een verhaal van drie kantjes boeit echt helemaal niemand meer, sterker nog, dat komt nauwelijks geloofwaardig over en vermoedelijk wordt het ook niet in zijn geheel gelezen. Kort en bondig maar volledig en duidelijk zijn is een must in officiële post. Eventueel aanvullende gegevens kun je altijd kwijt in een bijlage.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (6)

Nee dat hoeft niet, je kan een brief schijven zoals jij dat wilt. Met pimpelpaars briefpapier en zilver glitters zal het niet zo serieus worden genomen, maar zonder adressen zal er niets minder waarde aan worden gehecht.
En het is ook niet erg als je boven het limiet van de woorden zit, maar denk er wel aan dat het teveel aan informatie ook afleidend werkt. Niet iedereen zit te springen om de details van je levensverhaal, hoe boeiend het ook kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het hebt over een sollicitatie:

Ja dan moet bovenaan staan aan wie je brief gericht is
Bedrijfsnaam
Adres
Ter attentie van: Contactpersoon

Onderwerp
Datum

En ook handig is het om onderaan te vermelden
Je naam
Je volledig adres
{als je tenminste niet een briefhoofd hebt, waar dat al in staat}

Bij sollicitaties worden enveloppen vaak meteen weggegooid, zeker als er veel reakties zijn.

De lengte van een sollicitatiebrief zou niet meer moeten zijn dan een A-4. Je moet je motivatie kort en bondig duidelijk kunnen maken en daarnaast een CV meesturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij moet je in zakelijke post de adressen ook in de brief vermelden. Misschien is het iets uit de sfeer van de etiquette of is het een overlevering van vroeger.?

Het max aantal woorden is er niet voor niks. Daar moet je je dus aan houden.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het om een sollicitatie motivatiebrief gaat dan zou ik het kort en bondig houden en vnl je pluspunten en wat jou zoal aanspreekt bij dit werk. Adressen waar je eerder gewerkt hebt is niet nodig. Dit stuur je apart bij een CV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zeker belangrijk om het adres ook in de brief te schrijven. Lang niet altijd wordt de brief in de envelop bewaard. Dan zou de ontvanger je adres van de envelop moeten overnemen op je brief, wat voor hem/haar niet erg handig is, en wat zijn/haar beeld van jouw motivatie niet beter maakt.
En ik zou toch proberen je aan de limiet van het aantal woorden te houden. Ik weet niet waarvoor de brief is, voor een baan, of een opleiding of zo, maar het lijkt mij dat ze willen weten of jij in duidelijke, maar beknopte bewoordingen je verhaal kunt doen.
En als zij veel brieven krijgen, is het veel werk om ze allemaal te lezen. Dan zal eentje die uitgebreid boven de limiet van het aantal woorden uitkomt er niet positief uitspringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je wilt dat ze een goede indruk van je hebben, is het te adviseren om je te houden aan de voorwaarden die zij stellen. 350-400 woorden is niet heel veel, dus je zult wat moeten stoeien met de bewoordingen en vooral overbodige zaken weglaten. Je hebt zelfs kans dat je slecht(er) beoordeeld wordt als je je niet aan de gestelde voorwaarden houdt.

Een nette zakelijke brief hoort de correcte gegevens van de geadresseerde te bevatten (ook al vind je dat zelf misschien wat overbodig) en natuurlijk jouw adresgegevens, zodat daar geen misverstand over kan bestaan. Deze kun je bij de ondertekening zetten. Als je je aan deze 'etiquette' houdt, kom je goed over.