Wanneer schrijf je instanties met een hoofdletter en wanneer niet?

Ik vind het zo vaag ( Instanties als politie, reclassering, gemeente, rechtbank, etc)
Wanneer schrijf je ze met een hoofdletter in een zin en wanneer niet. Wat zijn hier de vaste regels voor

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
17K
Antoni
5 jaar geleden
Mocht je een brief willen sturen en de adressering willen beginnen met een van de woorden die je noemt, dan is het gebruikelijk dat woord met een hoofdletter te schrijven. Maar vrijwel iedere adressering begint met hoofdletters, dus zo vreemd is dat niet.

Antwoorden (1)

In de regel is het zo dat als het een eigennaam is je het met een hoofdletter schrijft en als het een soortnaam is zonder hoofdletter. Alle voorbeelden die jij geeft zijn soortnamen en dus met een kleine letter, een uitzondering is het Rijk.

Een paar voorbeelden van eigennamen:
Centrale Raad van Beroep, College van Beroep voor het Bedrijfsleven, Hoge Raad der Nederlanden, Raad van State

Een lastige is weer:

Krijgt ambassade een hoofdletter in de Chinese Ambassade/ambassade?

Antwoord
Nee. Wel gebruikelijk is een hoofdletter in de officiële naam van de ambassade, bijvoorbeeld: Ambassade van de Volksrepubliek China, Ambassade van het Keizerrijk Japan, Ambassade van het Koninkrijk België, Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden.
---
Hoewel het daar ook weer soortnaam vs eigennaam is.

Ook bij kerken:
(12) Het besluit van de Anglicaanse Kerk van Engeland om vrouwen tot het priesterambt toe te laten, stuitte op nogal wat verzet.
(1) Tijdens onze vakantie in Londen hebben we een anglicaanse kerk bezocht.

Je ziet dat de scheidslijn tussen eigennaam en soortnaam vaak heel dun is.