Bestond er ooit een echte noodklok?

Regelmatig kom je de uitdrukking tegen dat iemand de noodklok luidt.

Bestond er ooit een echte noodklok? Zo ja, wat was dat voor een ding, en waar hing hij?

Of was er geen noodklok, maar werd het luiden van de gewone kerkklokken gezien als noodsignaal?

Of heeft het woord 'noodklok' een heel andere afkomst?

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Antoni
11 jaar geleden
Voorzover mij bekend, werden vroeger bij grote branden en andere calamiteiten, de "gewone" kerkklokken geluid. Zij waren dan op dat moment de noodklok. Omdat de klokken op uitzonderlijke momenten werden geluid (bijvoorbeeld midden in de nacht), wisten de omwonenden dan dat er iets ernstigs aan de hand was. Misschien werden er voor het luiden van de noodklok in de kerktoren zelfs andere klokken gebruikt, zodat er (ook) een geluidsverschil hoorbaar was. Het antwoord van theodbn geeft iets anders aan dan ik, waardoor ik er niet meer zeker van ben of het klopt, wat ik dacht. Het is wel mogelijk dat allebei onze gedachten juist zijn. In ieder geval heb ik voor de zekerheid mijn gedachte in een reactie gezet, niet in een antwoord.

Het beste antwoord

In ( Katholieke) kerken hing in de toren altijd al een aantal klokken. Bij nood ( grote branden, in de Middeleeuwen in de steden met houten huizen een regelrechte ramp) of bij mogelijke aanval van vijanden ( de vijand voor de veste) of watersnood, werd een of meer van de klokken geluid, en dan heel lang achter elkaar. Soms ook de bourdonklok die dan weer een specifieke ramp meldde . Men wist wat er dan aan de hand was , men kende om zo te zeggen de code. Tegenwoordig kennen we het alarm, de sirene. Maar dat kon pas toen de elektriciteit was ontdekt.
In gemeentehuizen is veelal ook een klok en die wordt net zo gebruikt als de kerkklokken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja deze klokken bestonden vroeger en waren meestal geplaatst op gemeentehuizen, deze werden geluid bij brand, een aanval van een agressor, watersnood etc. etc.

Van deze klok komt inderdaad de uitdrukking:

De noodklok luiden.

Toegevoegd na 23 uur:
Op bijgevoegde foto en wapenschild is duidelijk de klokkenstoel op het gemeentehuis van Boekel (nbr.) te zien.

Toegevoegd na 23 uur:
Als laatste:

Deze klokken zijn in 1953 vervangen door de BB sirenes.