Waarom klinkt de EU in Geur en kleur heel anders dan in Reus en Scheut bijvoorbeeld

is de E in geur en kleur eigenlijk niet overbodig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

In spellingprogramma's op de basisschool wordt de 'r' achter een 'oo' , 'ee' en 'eu' apart als probleem behandeld.
In sommige methodes wordt de 'r' in dat geval zelfs gepersonificeerd tot plaagletter. De plaagletter zorgt er namelijk voor dat jij (vooral als je dyslectisch bent) het woord fout gaat schrijven.
Voor klinkt als vor
Veer klinkt dan als vir
Veur klinkt als vur
Onder invloed van de r verandert de voorafgaande klankkleur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat dat komt door de "r" op het einde, zodat je mond alvast de r-klank gaat produceren op het moment dat je de "eu" uitspreekt.

Overigens is de E niet overbodig, want het verschil tussen Geur en Gur is wel te horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fonologisch gezien is de eu gevolgd door een r een andere vocaal dan is reus en scheut. Omdat je mond zich al naar de r begint te vormen, klinkt de eu korter dan in reus en scheut.

Hij wijkt echter ook af van de u in duf of suf. In het Nederlands hebben we geen ander teken voor de kleine afwijkende klank. In andere talen wil dat soms wel zo zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb eens geteld, er zijn wel zeven manieren om de e/ee uit te spreken. Als u/i/eh/eej en dan waren er nog drie.

In het Nederlands hangt de uitspraak van letters af van wat er omheen staat/wat er achter komt. Dit is wars van enige logica.

De reden dat het in jouw voorbeeld anders klinkt, is omdat het anders moeilijk uit te spreken is....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je hebt taal-o-fielen die het logisch maken. Mijn vrouw komt uit voormalig Joegoslavie. Die hebben gewoon 1 karakter per klank, en een a of aa is gewoon hetzelfde, hard en haard is dan hetzelfde woord, met een ander accent. Dan is het logisch, bij ons is het eigenlijk een rommeltje. Daar hoef ik me niet voor in de fonologie te verdiepen (of heb ik dat bij deze al gedaan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn zeker klankverschillen, bijv. tussen Servisch, Bosnisch en Kroatisch, waarbij sommige klanken heel anders worden uitgesproken (en dan ook anders worden geschreven vaak weer). Maar het Joegoslavisch is fonetisch, dat kun je van het Nederlands niet zeggen.
In bepaalde zuidelijke dialecten zit er geen verschil in.
Ik denk niet dat er echt een logische rede voor is behalve kuddegedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik loop nu al 10 seconden lang de woorden geur en reus achter elkaar uit te spreken en kan niet zeggen dat ik een verschil in EU hoor...
Misschien ligt het aan de streek waarin je opgegroeid bent (en de streek waarin ik opgegroeid ben).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik was in mezelf geurkleurreusscheut aan het zeggen toen ik het antwoord van C4th las... ik hoor er ook met de beste wil van de wereld geen verschil in... het zou aan de streek van herkomst kunnen liggen...ik kom oorspronkelijk uit Limburg en woon nu enkele jaren in Brabant...zou dat het zijn?

Ik hoor tegenwoordig wel vaak op de TV mensen spreken over Europa en dan meen ik vaak Uropa te horen... of ligt dat aan mij? meestal hoor ik die eu/u verwisseling naar mijn idee bij mensen van boven de grote rivieren...