Kan er nog sprake zijn bij een gezegde van een metonymia?

In een gedicht wordt er gezegd ik verdien mijn dagelijkse brood in schande. Met dat brood wordt natuurlijk zijn geld bedoeld, maar is er nu sprake van een metonymia?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2K

Het beste antwoord

Mijns inziens is 'het dagelijks brood' een metoniem. Zoals je juist aangeeft betekent dit zoveel als 'het dagelijks (verdiende) geld.

Een metonymie (of betekenisverschuiving) is een soort beeldspraak, waarbij datgene wat feitelijk bedoeld wordt (het geld in deze)niet rechtstreeks genoemd wordt maar aangeduid met behulp van een, als gevolg van contiguïteitsrelatie, nauw verbonden begrip. Een contiguïtetsrelatie is een verbinding tussen twee of meer zaken.
Het dagelijks brood staat dus in relatie met het verdiende geld dat hier dus niet genoemd wordt.

We noemen deze soort van metonymie een 'concretum pro abstracto' ;
Een goede boterham verdienen ......boterham=inkomen.

Toegevoegd na 26 minuten:
...'in schande' zie ik meer als een eufemisme.
Een eufemisme is een verzachtende wijze om iets te zeggen uit fatsoen.
Er had nl. ook kunnen staan;' hij verdiende zijn dagelijks brood als pooier, bankrover, oplichter' enz.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij een metonymia is geen sprake van vergelijking. De beeldspraak berust op een ander verband tussen object en beeld. Men noemt een opvallend kenmerk, bijvoorbeeld het materiaal waarvan iets is gemaakt, of een voorwerp dat ermee te maken heeft. Enkele voorbeelden zijn: Geef me de vijf (je benoemt een deel, niet de hand zelf), Snoeihard schopte hij het leer in de touwen (leer in plaats van bal), Nederland won met 3-0 (het land genoemd, terwijl het Nederlands elftal wordt bedoeld).

Zijn brood in schande verdienen: wat doet hij dan voor een soort werk? Het is kennelijk niet fatsoenlijk. Er wordt niet vermeld wat hij uitvoert, maar alleen dat het smadelijk is. Dus er is in die regel wel een metonymia aanwezig, maar op een andere plek dan je dacht.
Amadea