Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is het precieze verschil tussen een veronderstelling en een vooronderstelling?

Woordenboeken en encyclopedieën geven het nuanceverschil niet aan tussen deze twee woorden; zelfs Google kan mij geen pagina bieden waarop deze 2 woorden worden vergeleken. Vanuit mijn studie Engels weet ik dat er bij 2 gelijk ogende woorden altijd een verschil is, hoe miniem ook, dus ik ben erg benieuwd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
22.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

voor mijn gevoel is vooronderstelling net iets "zwaarder"
bij bijvoorbeeld een onderzoek ga je uit van een vooronderstelling, die je gaat proberen te onderbouwen.

een veronderstelling lijkt me wat "lichter": zoals: ik veronderstel dat het zal blijven regenen vandaag, gezien dat het al dagenlang miezert.
(Lees meer...)
Rieneke1
13 jaar geleden
Een veronderstelling kan je onbewust doen en je komt er vaak pas achteraf achter dat je zo'n aanname hebt gedaan. Een vooronderstelling is van te voren al duidelijk en bekend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn beleving komt een vooronderstelling als het ware vóór een veronderstelling. Een actueel voorbeeld: Wilders verkeerde in de vooronderstelling dat Lucassen geen strafblad had en daarom verkeerde hij in de veronderstelling dat een zetel van Lucassen in de kamer de PVV geen gedonder zou opleveren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veronderstellen: aannemen, gissen.
Vooronderstellen: vooraf de mogelijkheid aannemen, hypothese.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding