wie kan mij helpen met nederlands?

we hebben sinds dit jaar een nieuwe nederlands lerares, onze klas en ik ook vinden dat ze niks uitlegt. Ook met proefwerken telt ze heel zwaar 1 fout in een pw met 27 vragen meteen al 1 punt er af. Vorig jaar hadden we een goede lerares vonden we dan. Ik heb ook al een 2 voor een pw gehaald en vorig jaar nog nooit!! We zijn hiermee ook naar de mentor geweest, hij zegt dat hij het zal 'aankaarten' maar dat is nu al een maand geleden.
maar morgen hebben we dus weer een proefwerk, over grammatica (persoonsvorm, onderwerp, lijdendvoorwerp, werkwoordelijk gezegde-rest, bijwoordelijke bepaling, koppelwerkwoord, zelfstandig werkwoord, hulpwerkwoord, zelfstandig naamwoord, bijvoegelijk naamwoord, voorzetsels lidwoorden etc.) alleen snap ik niet echt veel van koppelwerkwoord en bijwoordelijkbepaling?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (3)

Koppelwerkwoorden: de werkwoorden zijn, worden, blijven, blijken, lijken en schijnen zijn koppelwerkwoorden, mits ze het belangrijkste werkwoord in een zin zijn. Je kan controleren of ze het belangrijkste werkwoord zijn door werkwoorden weg te strepen:

''De mevrouw lijkt kado's te krijgen.'' De PV = ''lijkt'', die streep je weg en je maakt een nieuwe zin:
''De mevrouw krijgt kado's.'' Hier is ''lijkt'' dus geen koppelwerkwoord, omdat het niet het belangrijkste werkwoord is. Het is hier een koppelwerkwoord.

''Hij wil niet ouder worden.'' PV = ''wil'', wegstrepen en nieuwe zin:
''Hij wordt ouder.'' Hier ais ''wordt'' wel een koppelwerkwoord, want het is het belangrijkste werkwoord, het blijft namelijk ''als laatst'' over.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bijwoordelijke bepaling: dit zijn delen van zinnen die tijd, richting of plaats aangeven. Bijvoorbeeld ''in Den Haag'', ''naar rechts'' en ''morgenochtend''.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijwoordenlijkbepaling is alles wat overblijft als je hebt ontleed dus na
wwg werkwoorden
o wie of wat
lv wat
mv aan wie of voor wie
dan komt de vraag bijwoordenlijkbepaling dat is bijv. wanneer, hoeveel, tijdens

Toegevoegd na 21 seconden:
plaats
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn 9 koppelwerkwoorden: zijn, worden, blijven, blijken, lijken, schijnen, dunken, heten, voorkomen. Deze verbinden het onderwerp aan een kenmerk/eigenschap. Voorbeeld: Mijn vader is de beste. Ons team blijft kampioen. De bijwoordelijke bepaling is een zinsdeel dat heel vaak voorkomt. Het geeft plaats en tijd aan. Ook geeft het antwoord op vragen als Waarom? Succes!