Hoe spreek je "Tanzania" uit?

Ik leg de klemtoon altijd in het midden, maar ik merk dat de meeste mensen de klemtoon op de I leggen.

Maar bij Liberia, Nigeria legt iedereen de klemtoon wél in het midden, en niet op de I. Bij Gambia en Zambia legt iedereen de klemtoon op de eerste A, en niet op de I.

- Wat maakt Tanzania anders?
- Wat is de juiste uitspraak van Tanzania?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
9K

Antwoorden (9)

bij mijn weten is het Tanza-NI-a.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar je zegt vast geen libe-RI-a, gam-BI-a en zam-BI-a. En ook niet ita-LI-e en nami-BI-e. Waarom dan wel tanza-NI-a en niet gewoon tan-ZA-nia?
Ik leg de klemtoon ook altijd op het midden.
Volgens mij is dat gewoon goed.

Toegevoegd na 2 uur:
Niet op het midden maar op de ZA.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij is het TanzaNIa. klinkt het lekkerst naar mijn mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het merendeel van de mensheid legt de klemtoon op de derde lettergreep.
Maar een hoop Oost-Afrikanen zeggen Tan-ZA-nia.
Zo zie je maar, er is geen enkelvoudige uitspraak.
Zie bron:
AWM
14 jaar geleden
Tan za NI a, omdat het mede is afgeleid van Tan ga NYI ka.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe aan Tan-zan-I-a. De Tan komt van Tangayika, het gedeelte op het Afrikaanse vasteland, de Zan komt van Zanzibar, het eiland voor de kust. Daarom plaats ik de klemtoon pas hierachter - in, m'n uitspraak waak ik ervoor om geen van tweeën "prioriteit" te geven.

Maar ik ben een beetje raar in dat soort van ding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben in Kenya geweest en daar zeggen ze tanZAnia
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het nederlands tanzan-I-a
In het swahili tan-ZAN-ia