Waar komt "van lotje getikt" vandaan?

het gezegde kennen we allemaal wel, maar waar komt het vandaan. Wie of wat is lotje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.3K

Het beste antwoord

Er bestaan twee verklaringen voor de herkomst van deze uitdrukking, en beide hebben niet met de meisjesnaam Lotje te maken. In beide verklaringen gaat het om een 'lorretje', wat men later lotje is gaan noemen.

Een lorretje was een scheepsmast, als je daar een klap van kreeg kon er flink dwaas van worden.

De andere verklaring gaat er van uit dat de zegswijze eigenlijk luidde: van lorretje gepikt. En dan is het gepikt in de vorm van gebeten en wel door een papegaai. Aangezien die vogels in hun imitaties van mensenstemmen nogal vaak onzin uitkramen is de betekening van gek vrij logisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Van Lotje getikt zijn is vermoedelijk een afleiding van: van lorretje gepikt zijn, waarvan Harrebommee (= literatuur) als betekenis geeft: de dwaas doet als de papegaai: hij praat wel, maar spreekt niet. Intussen spreekt men in sommige streken ook wel van: Van Nolletje geprikt zijn. Niet onwaarschijnlijk is het, dat deze uitdrukking met het bijgeloof van onze vaderen in verband staat. De kwade elfen konden iemand door aanraking gek maken. In de christelijke tijd hadden de toverheksen deze noodlottige gave. Zo kan dus Lotje de boze elf Lodder zijn, de naam van een andere heks, of personage uit een Middeleeuws kluchtspel. Men moet in het oog houden, dat de meeste uitdrukkingen met een persoonsnaam ontleend zijn aan voorvallen, die ergens in een of andere buurt plaats gehad hebben, of aan een snaaks gezegde op het toneel, dat bij het publiek aansloeg. Bron: Huizinga's spreekwoorden en gezegden : herkomst, verklaring en vergelijking met Frans, Duits en Engels / A. Huizinga. - Baarn, 1998. - p. 370 Zeer uitgebreid vindt u de betekenis en afleiding op onderstaande website.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van Lotje getikt zijn is vermoedelijk een afleiding van: van lorretje gepikt zijn, waarvan Harrebommee (= literatuur) als betekenis geeft: de dwaas doet als de papegaai: hij praat wel, maar spreekt niet. Intussen spreekt men in sommige streken ook wel van: Van Nolletje geprikt zijn. Niet onwaarschijnlijk is het, dat deze uitdrukking met het bijgeloof van onze vaderen in verband staat. De kwade elfen konden iemand door aanraking gek maken. In de christelijke tijd hadden de toverheksen deze noodlottige gave. Zo kan dus Lotje de boze elf Lodder zijn, de naam van een andere heks, of personage uit een Middeleeuws kluchtspel. Men moet in het oog houden, dat de meeste uitdrukkingen met een persoonsnaam ontleend zijn aan voorvallen, die ergens in een of andere buurt plaats gehad hebben, of aan een snaaks gezegde op het toneel, dat bij het publiek aansloeg. Bron: Huizinga's spreekwoorden en gezegden : herkomst, verklaring en vergelijking met Frans, Duits en Engels / A. Huizinga. - Baarn, 1998. - p. 370 Zeer uitgebreid vindt u de betekenis en afleiding op www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01/stoe002nede01_1472.htm

Toegevoegd na 2 minuten:
Van lotje getikt
Er bestaan twee verklaringen voor de herkomst van deze uitdrukking, maar met allebei heeft het meisje Lotje niets van doen. Want het gaat in beide gevallen om een lorretje, wat men later lotje is gaan noemen. Een lorretje was in vroeger dagen een soort scheepsmast, wie daar een klap van kreeg kon er flink dwaas van worden. Anderen beweren dat de zegswijze eigenlijk luidde: van lorretje gepikt. Gebeten door een papegaai dus; omdat die vogels in hun imitaties van mensenstemmen nogal eens wat zottigheid uitkramen.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.introtxt.nl/archief.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt de antwoorden van beide personen die eerder hebben geantwoord echt letterlijk staan, had je die nog niet gezien...