Dat hangt er van af of je 'iets' lopend, fietsend, met de auto, of zelfs met 'n vliegtuig wil bereiken...

Toegevoegd na 9 minuten:
het kan dus respectievelijk enkele meters zijn, 'n paar honderd meter, een paar kilometer, enkele tientallen kilometers! Als ik van A.dam naar Rotterdam vlieg, ligt onze havenstad in dát geval op steenworp afstand!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je er een steen tegenaan kan gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
van mij een + ter compensatie van de minnen
heel letterlijk gezien heb je hiermee gewoon gelijk (als je kunt mikken ten minste)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL!:) waarom geven mensen minnetjes? Misschien bedoelt hij het wel letterlijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat leek mij ook de definitie van een steenworp...
We spreken van iets dat op steenworp afstand ligt als dat "iets" dichtbij is.
Het is een figuurlijke manier van spreken die aangeeft dat de afstand zo klein is als de afstand waarover je een steen kan gooien.
Meestal bedoelt men hier enkele tientallen meters mee, soms ook een paar honderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De geschatte afstand die fysiek mogelijk door een mens met een steen gegooid kan worden.

Maar het is een gemiddelde en je moet het meer zien als een uitdrukking. Want het is een relatief begrip. Hoe zwaar en hoe groot is de steen? De een kan je verder werpen dan de ander bv.
En zie het ook niet als dat je er een steen tegen aan kan gooien. Dat kan vanaf een halve meter maar ook vanaf 15 meter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een steenworp is van oudsher 100 m. Een hectometer dus.

Maar dit begrip wordt steeds rekbaarder. Gelukkig hebben we de meter, en die is exact en wettelijk vastgelegd.