Wat betekent '' Jeh fur Dich '' in het Duits (oud duitse tekst)?

Vond deze tekst in oud geschrift, kon op internet geen vertaling vinden van het woord 'Jeh'

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
2K
Amadea
9 jaar geleden
Welke zinnen komen ervoor en erna? Zo los is het erg moeilijk te begrijpen wat het zou kunnen betekenen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In welke context staat deze zin?
Amadea
9 jaar geleden
Het zou een verkorting van 'jehmals' kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In Oud Duits schrift zou je met een beetje goede wil de G voor een J aan kunnen zien. Weet je zeker dat er niet staat Geh für dich?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
'dich' mét of zonder hoofdletter, anders zou het over God kunnen gaan.
Amadea
9 jaar geleden
Staat er niet "für" in plaats van "fur"? Het zou fijn zijn als manmakker nou eens reageerde!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fur is uiteraard für
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ieder voor Zich
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Echt heel irritant en ook niet netjes als er helemaal niet meer gereageerd wordt. Zitten wij hier ons best voor te doen!

Antwoorden (2)

Van de weinige voorbeelden die ik van deze drie woorden (en in die volgorde) kon vinden kreeg ik al de indruk dat "jeh" zoveel betekent als "ooit", en wel in de betekenis van "alles wat ik ooit voor jou gedaan heb" (ik noem maar een willekeurig voorbeeld).

Bij de enige volledige songtekst waar dit in voor kwam werd dit ook als zodanig vertaald door http://www.vertalen.nu/zinnen/

Het zinnetje: scheiß auf alle lieder die ich jeh für dich geschrieben hab (fuck alle liedjes die ik ooit voor u geschreven heb).

"jeh voor dich" betekent dus "ooit voor jou".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jeh=verbastering van Jeder, wat Ieder betekend
Fur Zich, voor zich, of voor zichzelf