Wat is het verschil tussen een overeenkomst en een contract?

Zit er wel een verschil er tussen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
13.6K

Het beste antwoord

"Een overeenkomst (ook contract en convenant) is een afspraak tussen minimaal twee natuurlijke personen of rechtspersonen (de partijen) over wat ze met elkaar of voor elkaar zullen gaan doen (de te leveren prestatie) of laten."

"Definitie contract:
Elk type van overeenkomst tussen twee of meer partijen voor de levering van goederen of diensten."

Definitie overeenkomst
"Gezamenlijke verklaring van twee of meer partijen dat zij wederzijds verplichtingen aangaan of beëindigen."

Hieruit blijkt dat taalkundig een overeenkomst exact hetzelfde is als een contract. Dat blijkt ook uit de wetgeving. Een overeenkomst heeft precies dezelfde behandeling als een contract. Zo is een arbeidsovereenkomst ook exact hetzelfde als een arbeidscontract.

Het verschil in gevoelswaarde is er wel. 'Overeenkomst' lijkt meer te duiden op 'het sluiten van de contract' (dus het punt waarop de partijen 'overeenkomen' in hun eisen) terwijl 'contract' eerder op het werkelijke document zelf lijkt te duiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Niets. Wordt alleen anders geschreven.....

Toegevoegd na 39 minuten:
Een contract (of overeenkomst) is een afspraak tussen 2 of meer partijen, waardoor er rechten en plichten ontstaan. De ene partij moet een prestatie leveren. De andere partij heeft recht op deze prestatie. Als iemand iets koopt of huurt, dan is er automatisch sprake van een contract. Ook een mondelinge overeenkomst is bindend, alhoewel het bestaan en de inhoud ervan moeilijk te bewijzen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overeenkomst kan mondeling zijn en een contract is altijd schriftelijk met een handtekening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk en ik heb weer wat geleerd, bedankt!
Een contract is een schriftelijk opgestelde overeenkomst met handtekeningen en voorwaarden en dergelijke, en consequenties die eraan vast zitten wanneer iemand zich niet aan deze regels houdt.

Een overeenkomst is niets meer of minder dan een afspraak.
Dat kan dus net zo goed mondeling plaats vinden en daarmee weinig tot geen waarde hebben.

Een contract is dus eigenlijk een "officiele" vorm van een overeenkomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen verschil in betekenis. Als je denkt dat een contract een schriftelijke overeenkomst is, zit je er naast.
Wel kan een schriftelijke overeenkomst volgens van Dale als contract betiteld worden. Moeilijk allemaal.