Kan iemand me iets uitleggen over het gebruiken van een tussen -n bij het achtervoegsel loos?

In mijn Nederlands boek staat: "Bij woorden op -loos schrijf je geen tussen-n. Dit soort woorden is geen samenstelling, want het achtervoegsel -loos kun je niet 'los' gebruiken. Let op! Als het voorste woorddeel eindigt op een -n, moet je die natuurlijk wel schrijven: gewetenloos"

Ik snap het stukje vanaf "Let op" tot "gewetenloos" Wat bedoelen ze daarmee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.3K

Het beste antwoord

Daarmee bedoelen ze dat als het gewone woord, dus zonder -loos, op een -n- eindigt, deze -n- wel gewoon in het woord met -loos gebruikt wordt.

Dus:

'Geweten' schrijf je al met een -n-, dus gewetenloos ook.
'Inspiratie' schrijf je zonder -n-, dus inspiratieloos ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, dat bedoelen ze dus. Bedankt !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat hier ook een voorbeeld:
"Grenzeloos"
Als je -loos van grenzeloos weghaalt, is het woord toch grenzen (met N)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het woord is grens. Maar grensloos is lastig uit te spreken. Taalgebruikers zijn liever lui dan moe en dus komt er een e bij om de uitspraak te vergemakkelijken.

Andere antwoorden (2)

Je kunt niet schrijven geweteloos, omdat je dan her woord geweteN mismaakt ,dus als een woord op een N eindigt, moet je die N ook gebruiken als voorvoegsel bij loos.
Je zegt dus, een radeloos, tandeNloos zoogdier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het betekent dat woorden op -loos geen tussengevoegde N hebben tenzij het woord dat voor-loos staat zelf een N had. Bv. hulpeloos kind en vreugdeloos bestaan hebben van zichzelf geen N. Maar bij bomenloos gebied of gewetenloos mens is er wel een N voor -loos.