Kan iemand me iets uitleggen over het gebruiken van een tussen -n bij het achtervoegsel loos?

In mijn Nederlands boek staat: "Bij woorden op -loos schrijf je geen tussen-n. Dit soort woorden is geen samenstelling, want het achtervoegsel -loos kun je niet 'los' gebruiken. Let op! Als het voorste woorddeel eindigt op een -n, moet je die natuurlijk wel schrijven: gewetenloos"

Ik snap het stukje vanaf "Let op" tot "gewetenloos" Wat bedoelen ze daarmee?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Daarmee bedoelen ze dat als het gewone woord, dus zonder -loos, op een -n- eindigt, deze -n- wel gewoon in het woord met -loos gebruikt wordt. Dus: 'Geweten' schrijf je al met een -n-, dus gewetenloos ook. 'Inspiratie' schrijf je zonder -n-, dus inspiratieloos ook.

Je kunt niet schrijven geweteloos, omdat je dan her woord geweteN mismaakt ,dus als een woord op een N eindigt, moet je die N ook gebruiken als voorvoegsel bij loos. Je zegt dus, een radeloos, tandeNloos zoogdier.

Het betekent dat woorden op -loos geen tussengevoegde N hebben tenzij het woord dat voor-loos staat zelf een N had. Bv. hulpeloos kind en vreugdeloos bestaan hebben van zichzelf geen N. Maar bij bomenloos gebied of gewetenloos mens is er wel een N voor -loos.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100