Is het "erdoor heen" of "er doorheen"?

De nederlandse taal is vaak erg ingewikkeld, alleen als je zegt:
'De jongen gaat erdoor heen', is het dan "erdoor heen" of "er doorheen"?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
14.6K
Amadea
11 jaar geleden
Wat bedoel je ermee te zeggen? Dat de jongen bezwijkt onder de last die hij te dragen heeft? Of loopt hij gewoon door de modder en kan het hem niets schelen? Of dacht je dat hij het niet zou redden maar komt hij er toch bovenop?
Pas als de betekenis bekend is kan bepaald worden hoe het moet worden geschreven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou je alle opties kunnen geven Amadea? Ben reuze benieuwd.

Antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is dat gewoon goed ; ik snap die liefhebberij voor overbodige spaties niet zo.....daar zul je die rare minnen aan te danken hebben ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is zeker goed. Er+voorzetsel wordt bijna altijd aan elkaar geschreven. 'Erdoorheen' wordt letterlijk genoemd in de link die ik geef. Die minnen snap ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor een goed antwoord én ter compensatie van die rare minnen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen kunnen makkelijker minnen geven dan linkjes aanklikken misterwrite!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En een plus geven is al net zo makkelijk...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb weer wat geleerd vandaag!
Je schrijft het beide in deze situatie niet zo, je schrijft het aan elkaar dus 'erdoorheen'. Dit omdat het een plaats aangeeft (erdoorheen gaan).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is nog iets anders.

De jongen gaat erdoorheen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke .....zit hier allemaal goede antwoorden (die vrijwel gelijk zijn gegeven) te minnen ??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn volgens mij inderdaad een paar minkukels actief ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier een pluskukel! ;-) +
De combinatie van er+een voorzetsel wordt bijna altijd aaneengeschreven, zonder spatie dus.
erdoor, erdoorheen,
ernaar, ernaartoe,
erom, eromheen.
ertegen, ertegenaan, ertegenin, ertegenop,
ervan, ervandaan, ervandoor, ervantussen.

Je kunt bij alle combinaties 'er' vervangen door 'hier' , 'daar' of 'waar'. ( hiernaartoe, daartegenover, waaroverheen, enz)
Een ezelsbruggetje; "er, hier, daar en waar schrijf je altijd aan elkaar. ( niet letterlijk dus, want het zijn niet die 4 woordjes diie je aan elkaar schrijft) maar het is een geheugensteuntje voor bovenstaande regelmaat.

Er zijn echter ook gevallen dat het niet allemaal aaneengeschreven wordt. Je moet dan eerst uitgaan van het feit of het werkwoord al een deel beval.

Zoals;
inzitten----'ik zit erover in', 'ik kan erover inzitten',
'zit er maar niet over in'.
afzien----'hoewel het een mooi aanbod is, zie ik er toch van af'.
'hoewel het een mooi aanbod is, zie ik ervan af'.
'hoewel het een mooi anbod is, laat ik weten dat ik ervan afzie'.
Daarop ingaan, hierop afkomen,

Om het nog 'leuker te maken', soms is de betekenis van werkwoorden ook van invloed bij ww. met meerdere betekenissen. 'Uitlekken' is zo'n woord, maar 'lekken' is ook een ww.
bijv; De natte kleren hangt tussen de kachels.De kelding lekt ertussen uit (het ww. is uitlekken)
Er zit veel saus op het broodje, de saus lekt ertussenuit.
( het ww. is lekken)

Hier moet je dan luisteren of 'uit' bij het ww. hoort en dan moet je de zin even door elkaar gooien.
Dit klinkt wél goed; Natte kleren lekken uit tussen de verwarming
(daarom;ertussen uitlekken)
Dit klikt niet goed; Saus lekt uit tussen het broodje (daarom;ertussenuit lekken).

Daarom is het 'erdoorheengaan' want je gaat ergens doorheen
Het werkwoord is niet ; 'heengaan'.
Zou het het werkwoord heengaan betreffen, dan wordt geschreven je kunt 'erdoor heengaan' als je dood gaat aan een bepaald iets. Heengaan is een vorm van sterven, of je kunt ergens naartoe of ernaartoe gaan of erheen gaan.
amc