Wat is het verschil in betekenis tussen relatie en correlatie?

Wat houdt de toevoeging 'cor-' in?

Toegevoegd na 23 uur:
Vervolgvraag:
(Na alle antwoorden en reacties gelezen te hebben ...)
Is de term 'correlatie' in het begrip Stichting Correlatie dan wel op zijn plaats?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
9.1K

Het beste antwoord

Correlatie betekent: wederzijdse betrekking. Het woord komt uit het Frans, en dat is weer afgeleid van het Middeleeuws Latijn: correlationem, de vierde naamval van correlatio. En dat is samengesteld uit com = samen, en relatio = verhouding, betrekking.
Zie voor uitgebreide uitleg over de term correlatie in diverse takken van wetenschap http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=A003382

Relatie is: betrekking tot iets of iemand; persoon die in betrekking staat. Ook dit komt uit het Frans, en is gebaseerd op hetzelfde Latijnse woord "relatio".
Maar een relatie is niet per definitie wederzijds, terwijl een correlatie dat wél is. Een correlatie geeft de manier weer waarop twee verschijnselen met elkaar samenhangen; je kunt het een niet zonder het ander benoemen. Terwijl een relatie een onderlinge betrekking is tussen verschillende dingen, waarbij het een ook zonder het ander op kan treden.

Een voorbeeld: Er bestaat een correlatie tussen het aantal ijsjes dat gegeten wordt aan zee en het aantal mensen dat uit het water gered moet worden. Hoe meer ijsjes er gegeten zijn, hoe meer mensen uit de zee moeten worden gehaald.
Een relatie tussen een ijsje eten en dreigen te verdrinken is er niet. Maar op warme dagen is er gewoon veel volk aan zee dat ijs eet of in het water speelt. Er is een onderliggende variabele, de temperatuur, die het verband verklaart tussen de ijsjes en het aantal geredde mensen.

Toegevoegd na 13 uur:
De stichting Correlatie ken ik als telefoonnummer dat na een indringend televisieprogramma genoemd werd om te bellen als je daardoor ondersteboven geraakt bent. De persoon die dan belt heeft geen relatie met die stichting, maar er is een correlatie omdat degene die de telefoon aanneemt kan helpen om de door het televisieprogramma opgeroepen emoties te verwerken. Dus de naam van de stichting is juist heel goed gekozen.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Men spreekt van correlatie als er sprake is van een samenhang tussen variabelen in (reeksen van) metingen. Zo bestaat er bijvoorbeeld een logische correlatie tussen de temperatuur en het jaargetijde.

Maar er je kunt niet spreken van een relatie tussen het jaargetijde en de temperatuur.

Cor is latijns voor hart, maar of dat de echte herkomst is weet ik niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Herkomst gevonden: correlatie [wederzijdse betrekking] {1824} < frans corrélation < middeleeuws latijn correlationem, 4e nv. van correlatio, van latijn com [samen] + relatio [verslag, verhaal; verhouding, betrekking] (vgl. relatie).

Toegevoegd na 1 uur:
Prima uitleg gevonden! Wel in het Engels, ik hoop dat dat geen probleem is?

In surveys, we find data that is "correlated", meaning one factor may have not directly interfered with another factor, yet the more of the X factor we have, the more of the Y factor we are likely to have (positive correlation).

For example, if a survey says that teenage girls who do not eat dinner with their family are more likely to become pregnant before age 17, then there is a positive correlation between teen girls not eating dinner with family & teen pregnancy.
Not eating dinner with one's family will not cause pregnancy, but there is a strong relationship between the two. <--This is a positive correlation

To sum it up, correlation does not equal causation.

Relation, on the other hand, is cause and effect (almost the opposite of correlation).
Relation is cause & effect.

Read more: http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_difference_between_correlation_and_relation#ixzz27ZfxCTSM
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vermoedelijk is het van 'co' dat mede/samen betekent. De extra r is waarschijnlijk voor de uitspraak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom kun je niet spreken van een relatie tussen het jaargetijde en de temperatuur?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, die r is gewoon omdat het dan lekkerder bekt. Het komt uit latijn com [samen] + relatio[verhouding]. Blijkbaar is die m in de loop van de tijd een r geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat een relatie een breder begrip is, zodat je dat woord gebruikt in samenhang met veel meer dingen van twee zaken die met elkaar te maken hebben.
En het is om verwarring te voorkomen lijkt me.
Als het zo zou zijn dat er in de maand mei meer baby's worden geboren, zou je kunnen zeggen dat er een correlatie bestaat tussen de maand mei en zwangere vrouwen. Maar om nu te zeggen dat zwangere vrouwen een relatie hebben met de maand mei...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het er niet zo mee eens, omdat een relatie ook een verhouding betekent zou je niet mogen zeggen dat er een relatie bestaat tussen jaargetijde en temperatuur Er zijn zoveel woorden die ook wat anders kunnen betekenen maar dat houdt niet in dat we die woorden dan maar niet moeten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correlatie is wiskundig, een woord om aan te geven dat er een oorzaak en een gevolg is. Dat is in relatie niet zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja Wilma, daarom reageer ik ook! Willem, ik snap dat het wiskundig is maar ik mag nog steeds gewoon zeggen dat er een relatie is tussen jaargetijden en temperatuur. Mij is niet duidelijk waarom je niet gewoon relatie mag gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
co duidt erop dat er een mede -(co) fenomeen is dat samenloopt met een ander fenomeen zonder dat er direct van een relatie in de zin van oorzakelijkheid is.
Correlatie is dus vaak juist níet dat er een oorzaak gevolg is.
Een relatie zou dus kunnen zijn: als het regent dan wordt ik nat. En een correlatie zou kunnen zijn: als het regent zie ik alle mensen naar binnen gaan (want dat laatste kan een heel andere oorzaak hebben maar is wel een mede (co) fenomeen bij het regenen. Zoals je ziet kan het wel wat arbitrair zijn wat relationeel en correlationeel is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je beter een antwoord kan geven elicrates!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag zeggen dat er een relatie is tussen weer en jaargetijde denk ik. Maar om nu te zeggen dat er een correlatie is tussen mij en mijn vrouw...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(Cor)relatie impliceert altijd een gebeuren. De opsomming van twee variabelen zegt nog niets en kun je wat dat betreft geen uitspraak over doen. Maar als je zou zeggen dat overal waar jij bent je vrouw ook is, dat een correlatie zou kunnen zijn maar ik hoop dat het een relationeel effect is...jullie zijn onafscheidelijk ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Elicrates: toch kunnen twee getallenreeksen prima wiskundig gecorreleerd zijn. Dit hoeft niets met gebeurtenissen te maken te hebben, correlatie is een zuiver wiskundig begrip. Via de statistiek is het in het 'gewone' taalgebruik geslopen en daar wordt het nu grof misbruikt. @Ryodinho: Je hebt gelijk, maar echt behulpzaam is het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nederige excuses aan Ryodinho in het Latijn: excusatio. :)
Relatie kan in principe alles zijn. Als verschijnsel A verschijnsel B veroorzaakt is er sprake van een oorzaak-gevolg-relatie. Als er geldt dat x = -y dan is de relatie tussen x en y omgekeerd evenredig.

Correlatie is een wiskundig begrip dat te maken heeft met de manier waarop de waarden stochastische variabelen verdeeld zijn. Het zegt iets over de mate waarin bijvoorbeeld getallenreeksen met elkaar overeen komen.

De definitie van de correlatie tussen X en Y is de covariantie van X en Y gedeeld door het product van hun standaardafwijkingen. Dit geeft een dimensieloze kijk op de mate van gelijkenis tussen de twee getallenreeksen waardoor het eenvoudiger wordt om de gelijkenis van X en Y te vergelijken met andere gelijkenissen.

Simpel gezegd, om te kijken of reeks X en Y gelijkaardig zijn berekenen we de covariantie, dit is de verwachtingswaarde van het product van de afwijkingen van het gemiddelde van X en Y. Door dit getal te delen door het product van de standaardafwijkingen van X en Y krijgen we de correlatie. Deze is positiever naarmate X en Y op hetzelfde moment in dezelfde richting afwijken.

De correlatie kan positief of negatief zijn. Als de correlatie negatief is dan valt te verwachten dat als de waarde van X stijgt, die van Y ook gaat stijgen. Als de correlatie positief is verwachten we dat een stijging in de waarde van X een stijging in de waarde van Y voorspelt.

Dit is echter louter theoretisch en hierin schuilt een veelgemaakte fout. Vooral in de zachtere disciplines, zoals de bedrijfskunde en de sociologie, gebruikt men vaak een positieve correlatie tussen metingen als bewijs voor het feit dat twee zaken een daadwerkelijke relatie hebben.

Correlatie betekent dus niet noodzakelijk relatie! Voorbeeld: De hoeveelheid water in mijn regenton thuis A en het aantal collega's op mijn werk dat een paraplu meeneemt B zou ik een aantal maanden bij kunnen houden. Ik zal dan zeker concluderen dat A en B positief gecorreleerd zijn. Echter, het is niet zo dat het waterniveau in mijn regenton VEROORZAAKT dat mijn collega's paraplu's meenemen. Zowel A als B worden veroorzaakt door een derde variabele: de hoeveelheid regen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk dat is tenminste een antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met :'de manier waarop de waarden stochastische variabelen verdeeld zijn'? En is je volgende zin correct?:
'Als de correlatie negatief is dan valt te verwachten dat als de waarde van X stijgt, die van Y ook gaat stijgen. Als de correlatie positief is verwachten we dat een stijging in de waarde van X een stijging in de waarde van Y voorspelt.' Er lijkt tweemaal stijgen te staan terwijl de ene een positieve en de andere een negatieve prognose geven. Verder, goede correcties op de mijne!