Hoe weet je of iemand die Nederlands redigeert ook goed is?

Wanneer je zelf niet goed bent in Nederlands ofzo, zoals ik dat ben, is het lastig te zien of iemand goed is daarin en niet alsnog fouten maakt. Maar hoe kun je weten of iemand goed is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Als iemand een opleiding heeft gedaan, of andere aantoonbare kennis heeft in het redigeren. Je kunt dit vaak wel opzoeken op de website van die persoon waar je kunt zien wat die persoon al allemaal gedaan heeft.

Als die persoon geen website heeft en ook niet kan laten zien voor wie hij/zij allemaal gewerkt heeft kun jij niet weten hoe goed die persoon is.

Ik denk dat je van iemand die dit werk niet als beroep doet wilt weten of die persoon goed is. Tja, misschien vragen naar het aantal fouten bij het laatste dictee der Nederlandse Taal?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat inderdaad om mensen die voor mij dan dingen redigeren, en in ruil geef ik daarvoor een dienst retour onder het mom van de bank der wederdiensten. Maar het is voor mij als "leek" cq. niet handig met taal/grammatica dan lastig te oordelen of iemand het ook kan/ voldoende inzicht heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan ligt het echt aan het belang van de tekst of je het met die persoon kan doen of niet. Is het gewoon de bedoeling dat de gemiddelde Nederlander geen fouten kan vinden of moeten de taalpuristen ook geen fout kunnen vinden. Snap je het verschil?

Andere antwoorden (2)

Als iemand steeds hoge punten scoort voor dictees is het in ieder geval duidelijk dat hij goed is in spelling. Maar daarmee is nog niet gezegd dat hij goed kan schrijven.

Een hoog eindcijfer voor Nederlands zegt in ieder geval niet alles; zo iemand kan ook goed zijn in tekstverklaring.

Zou je iemand kennen die een journalistieke opleiding heeft gevolgd of een opleiding communicatie, dan mag je erop vertrouwen dat hij fatsoenlijk Nederlands schrijft (qua zinsbouw). Maar wat de spelling betreft, zou ik er mijn handen niet voor in het vuur durven steken. Zelfs 'geleerde mensen' zie ik fouten maken in de werkwoordspelling. Aangezien de regels daarvoor al jarenlang hetzelfde zijn, kan dat alleen veroorzaakt worden door het ontbreken van taalkundig inzicht.
Computoon
11 jaar geleden
Diploma's, bijvoorbeeld van de cursussen die in de links genoemd worden, geven aan of iemand voldoende basisvaardigheden bezit. Daarnaast kun je om referenties vragen en deze benaderen of men tevreden was over geleverd werk. Ook kun je inzage vragen in reeds geleverd werk, waarmee je wel een beeld kunt krijgen over de kwaliteit. Alshet werk voor jou makkelijk leest, ook al ben je niet deskundig (of misschien juist daarom), dan zal het voor anderen ook wel toegankelijk zijn.