Ik zoek voor iemand een uitspraak; iets met Gotspe / God's pe / Godspe, zegt iemand dat wat?

13 jaar geleden
in: Taal
6.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gotspe
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Een gotspe is een begrip dat moeilijk te omschrijven is. De betekenis ligt in tussen de begrippen onbeschaamdheid, brutaliteit in extreme vorm en iets ongehoords. Het is een soortgelijk begrip als het oud-Griekse begrip hubris. Het eerste gebruik van het woord gotspe in het geschreven Nederlands vindt men in 1937[1]. Het woord Gotspe was oorspronkelijk bargoens. Het is afkomstig uit het Jiddisch. Oorsprong in het Nederlands is het West-Jiddische חוצפּה khutspe /ˈχuʦpɛ/ dat weer van het Hebreeuws חצפה ḥuṣpā(h) /χuʦˈpa(ː)/ stamt. Het Hebreeuwse woord staat voor iemand die een grens is overgegaan, zonder daar schaamte voor te voelen. Tegenwoordig is het een woord dat ook in de schrijftaal is overgenomen. Het woord is ook in het Engels, Duits en Pools opgenomen. Bronnen:
wikipedia.nl

Het beste antwoord

In het Amsterdamse idioom betekent gotspe 'brutaliteit'. Het is een verbastering van een Hebreeuws woord: choetspa. Letterlijk betekent dit: ‘een sterk staaltje brutaliteit’. Het dichtst in de buurt om het uit te leggen komt het volgende voorbeeld : ‘Een man die zijn beide ouders vermoordt en dan klaagt dat hij wees is’. Dat is een ‘gotspe’.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

God speed and money?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je een "Godwin" bedoelt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat gotspe een joodse uitdrukking is en zoiets betekent als een slechte grap, of iets wat wel gebeurt maar eigenlijk waanzin is.

Toegevoegd na 2 minuten:
moeilijk te omschrijven: onbeschaamdheid, extreme brutaliteit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord gotspe ("Het is een gotspe!") is afkomstig uit het Jiddisch en betekent zoiets als onbeschaamdheid, brutaliteit, iets ongehoords.