Is shortie wel goed Nederlands? En wat betekent het eigenlijks?

Ik zie het vaak staan kijk nu de shortie van gtst. Maar wat betekent het eigenlijk en is het wel officieel Nederlands?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2K

Het beste antwoord

Nee, shorty is géén goed Nederlands!

Het is een Anglicanisme zoals er talloze Engelse termen in onze Nederlandse taal worden gebruikt.

Een ander veel meer gebruikt woord (veel meer, zeker door de mediawereld zelf) met de zelfde betekenis is 'ankeiler'. En 'Ankeiler' is dan weer een Germanisme...

Een Nederlandse woord voor beide -toch bepaald niet mooie woorden!- is 'vooraankondiging'...

Hmmm, ook al bepaald geen mooi woord... Misschien moeten we die 'vooraankondigingen' voortaan gewoon schrappen! ;-)

Nog even wat gezocht: shortie lijkt foutief gebruikt te worden door gtst. In de zin waarop zij het woord gebruiken, lijkt het als shorty te moeten worden geschreven.
Shortie met 'ie' lijkt vooral term die op de een of andere manier met vrouwen van doen heeft.
Ook wordt het in de zin van 'kind' gebruikt. Mogelijk alleen als vrouwelijk kind?
Zie bv. http://www.urbandictionary.com/define.php?term=shortie

thesaurus for shortie:
shorty, shawty, hottie, girlshort, babe, baby, female, shawtie, chick, dwarf, honey, lolita, lover, sweetie, tiny, ass, badonkadonk, bitch, child, more...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Shortie is een soort voorproefje. Of vooruitblik. Het is een engels woord wat ze voor de soap GTST gebruiken. IK ben zelf ook fan van GTST en kijk ook de shorties!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
short is kort in het nederlands; dus shorties is een kort stukje van gtst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een shortie is inderdaad een kort stukje zoals GTST het gebruikt, maar in het amerikaans wordt het woord shortie ook wel gebruikt voor vriendin.