Hoe heet dat woord?

Er komt iemand op je af en vraagt: Hoef je geen mascara op? of, wanneer koop je een nieuwe tas?
En ik zeg: nee, dat wil ik niet.

Dus dat hun willen dat je bij die groep hoort maar ik zelf niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.3K

Het beste antwoord

"Peer pressure" (ik weet er even geen nederlands woord voor te verzinnen) verwijst naar de invloed die wordt uitgeoefend door een 'peer group' bij het ​​stimuleren van een persoon om haar te veranderen zijn of houdingen, waarden of gedrag met het oog op overeenstemming de normen te groeperen.

Betrokken groepen bestaan ​​uit het lidmaatschap in sociale groepen, wanneer het individu 'formeel' een lid is (bijvoorbeeld politieke partij , vakbond ), of een sociale kliek.

Een persoon die getroffen is door 'peer pressure' kan wel of niet willen behoren tot deze groepen. Zij kunnen ook dissociatieve groepen erkennen die zij niet zouden willen associëren, en dat is negatief gedrag met betrekking tot deze groep.

Moeilijk uit te leggen, maar lees hier alles na. Het is een vertaalde pagina, dus het nederlands is niet best ;-)

http://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Peer_pressure&ei=dEqkTdbaHMuVOoC1ndAJ&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CCcQ7gEwAA&prev=/search%3Fq%3Dpeer%2Bpressure%26hl%3Dnl%26client%3Dsafari%26sa%3DX%26rls%3Den%26prmd%3Divnsb
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

peerpressure
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groepsdruk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Peerpressure? Ik lust geen peren, so don't push me!
Als je niet met de kudde mee wilt lopen als kuddedier, dan ben je een individualist. Bedoel je dat daarmee?
amc
13 jaar geleden
Sociale druk.

Peer pressure, zoals eerder genoemd, is ook een goed begrip maar wordt vaak iets specifieker gebruikt voor vriendengroepjes - die dus al je vrienden zijn. Bijvoorbeeld: als al je vrienden roken legt dat druk op jou om ook te roken. Peer pressure is dus een specificatie van sociale druk. Maar jij zegt zelf al niet bij die groep te willen horen dus lijkt mij sociale druk een iets betere term.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je geen "kuddedier" bent. Of ook dat je een "Einzelgänger" bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer iemand dat tegen mij zou zeggen zou ik dat bemoeizucht noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
peer pressure is een goed andwoord het nederlandse woord is groepsdruk. wanneer je de zelfde gedrag gaan kopieren van je vrienden groep, en je dingen gaat doen die je niet zou willen doen. dan heb je posetieve groepsdruk en negatieve groepsdruk. negatief houd in, b.ij.v je loop buiten en de groep haalt je over om een ruit in te gooien. posetief is b.ij.v.. je durft niet op ballet omdat je jezelf dik vind,, maar je vriendegroep moedigd je aan van: als dit is wat je leuk vind dan ge je dat doen no matter wat anderen van je vinden.