In welke landen is Nederlands de officiële taal?

Er zijn wel een paar landen waar ze ook de Nederlandse taal spreken, maar in welke andere landen is het echt de officiële taal?

2 jaar geleden
in: Taal
2.5K
SentWierda
2 jaar geleden
Deze vraag levert als antwoord op: alleen in Nederland. In Nederland is Nederlands de officiele taal (met nadruk op: de.)
In Belgie is Nederlands een officiele taal, die door meer dan 50% van de inwoners als eerste taal wordt gesproken.
In Zuid-Afrika is Nederlands (Afrikaans) een officiele taal die in bijna de helft van het land door meer dan 50% van de bevolking wordt gesproken.
In Suriname en de zes Bovenwindse/Benedenwindse eilanden is Nederlands een officiele taal.
In Namibie is Nederlands/Afrikaans niet een officlele taal maar wel algemeen gebruikt in het dagelijks verkeer tussen de inwoners. (Zoals het Engels in Zuid-Afrika de verbindingstaal is tussen de negen taalgroepen.)

Antwoorden (1)

Het Nederlands wordt gebruikt als officiële landstaal in:

• België:
o Brussel, officieel tweetalig (Nederlands en Frans)
o Vlaanderen, het Nederlandse taalgebied in België in de strikte zin

• Koninkrijk der Nederlanden:
o Aruba
o Curaçao
o Nederland (incl. Saba en Sint Eustatius)
o Sint Maarten

• Suriname
SimonV
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Op deze Wikipediapagina wordt het Afrikaans omschreven als: een gecreoliseerde variant van het Nederlands.
Nooit geweten dat het Afrikaans verband houdt met Surinaams of Spaans-Amerikaans of de Caraiben.
SentWierda
2 jaar geleden
Waarom staat Zuid-Afrika als Nederlandstalig gebied niet vermeld in de opsomming - en waarom België wel? In beide landen wonen een kleine 10 miljoen mensen die Nederlands als moedertaal spreken of een variant ervan. En in Zuid-Afrika nog vele miljoenen meer die de taal beheersen.
SimonV
2 jaar geleden
De vraag is: in welke landen is Nederlands de officiële taal?
Het Nederlands is de enige taal in Zuid-Afrika die zijn officiële status heeft verloren. Dit gebeurde in 1983, omdat Afrikaans de rol Nederlands grotendeels had overgenomen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Offici%C3%ABle_talen_van_Zuid-Afrika
SentWierda
2 jaar geleden
In dezelfde bron staat dat het Nederlands bestaat uit twee talen uit dezelfde bron: Nederlands en Afrikaans.
En Afrikaans is sinds 1961 tot op heden een officiële taal in Zuid-Afrika - gesproken door zo'n 17 miljoen mensen. En niet Amsterdam maar Kaapstad is de stad met de meeste mensen die Nederlands/Afrikaans beheersen.