Is het "de momenten DAT" of "de momenten DIE" ?

Volgens mij kunnen ze beide, maar is er een grote nuance tussen die twee. Ik kan echter niet mijn vinger erop leggen... Wie weet wat het verschil tussen de twee is?

Weet jij het antwoord?

/2500

bij de momenten DAT gaat het om iets wat tijdens die momenten gebeurt; op de momenten dat de zon naar binnen schijnt, wordt het hier binnen heerlijk warm. bij de momenten DIE gaat het om de momenten zelf: de momenten die we samen hebben door mogen brengen koester ik.

hangt een beetje van de zin af je kan zeggen DE MOMENTEN DAT JIJ ZIT en DE MOMENTEN DIE JIJ VERSPILT

Het is ' het moment dat' en 'de momenten die'. 'Die' woorden gebruik je wanneer je te maken hebt met een 'de' woord ( de jongen, de auto) 'Dat' woorden gebruik je wanneer je te maken hebt met een 'het' woord ( het meisje, het moment) Je zegt ook ' de momenten' omdat dan het onzijdige 'het' in het meervoud in een 'de'woord verandert, dus wordt het ; 'de momenten die'. Zo is de grammatica. Het kan echter ook anders als het verwijswoord 'die' of 'dat' ergens anders naar verwijst. 'De momenten die' verwijst naar de momenten zelf. 'De momenten dat' verwijst naar hetgene 'dat' je op die momenten gedaan hebt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100