Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het "de momenten DAT" of "de momenten DIE" ?

Volgens mij kunnen ze beide, maar is er een grote nuance tussen die twee. Ik kan echter niet mijn vinger erop leggen... Wie weet wat het verschil tussen de twee is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
7.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

bij de momenten DAT gaat het om iets wat tijdens die momenten gebeurt; op de momenten dat de zon naar binnen schijnt, wordt het hier binnen heerlijk warm.

bij de momenten DIE gaat het om de momenten zelf: de momenten die we samen hebben door mogen brengen koester ik.
(Lees meer...)
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel duidelijk! En bij de momenten DAT, kun je dat vervangen door waarop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel goede uitleg, +!
tikrit
11 jaar geleden
+
hangt een beetje van de zin af
je kan zeggen
DE MOMENTEN DAT JIJ ZIT
en
DE MOMENTEN DIE JIJ VERSPILT
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom met schreeuwende hoofdletters. Overigens zeg je exact hetzelfde als vraagsteller en is het in mijn ogen geen antwoord.
Het is ' het moment dat' en 'de momenten die'.

'Die' woorden gebruik je wanneer je te maken hebt met een 'de' woord ( de jongen, de auto)
'Dat' woorden gebruik je wanneer je te maken hebt met een 'het' woord ( het meisje, het moment)

Je zegt ook ' de momenten' omdat dan het onzijdige 'het' in het meervoud in een 'de'woord verandert, dus wordt het ; 'de momenten die'.
Zo is de grammatica.

Het kan echter ook anders als het verwijswoord 'die' of 'dat' ergens anders naar verwijst.
'De momenten die' verwijst naar de momenten zelf.
'De momenten dat' verwijst naar hetgene 'dat' je op die momenten gedaan hebt.
(Lees meer...)
amc
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding