Waarom schrijven mensen reklame en funktie vaak met de K?

Ik heb altijd geleerd dat je het met c schrijft, maar toch zie ik vaak op straat dat mensen het met de k schrijven. Is dit een correcte vorm van het woord en kan het beide?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
36.8K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
nooit anders geleerd dan dat reklame en funktie de correcte schrijfwijze is
Computoon
9 jaar geleden
Dan heb je het in ieder geval voor 'reclame' niet goed geleerd op school. Sinds 1954 was de voorkeurspelling met 'c' (en zo moesten de scholen het dus leren). Sinds 1995 is de enige, verplichte spelling van reclame met een 'c'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is de miserie met onze taal. Om de paar jaar verandert de spelling. Weten jullie dat het Pools al sinds de 10de eeuw ongewijzigd is? Er worden alleen nieuwe woorden aangenomen, zoals "dżez" bv. wat jazz betekent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De misère is dat de taal verandert maar nooit goed (althans in mijn ogen), de veranderingen zijn nooit eenduidig of logisch of zonder uitzonderingen (tussen-n is zo'n voorbeeld). Stel gewoon dat als het maar enigszins kan de spelling van c (als deze als k klinkt) altijd naar k gaat (dan voorkom je onduidelijkheid en spelfouten). In de jaren negentig gingen sommige woorden van c naar k en andere van k naar c. De richting van degene die onze taal om de zoveel jaar vast zetten snap ik niet. Dat het weleens verandert vind ik geen probleem. Het afschaffen van naamvallen is in mijn ogen prima, net als het verliezen van "sch" aan het eind van veel woorden. Nederlandsch. Niemand kan mij het voordeel uitleggen dat we correct zo schrijven en kopje zo. Gewoon korrekt en kopje. Een uitspraak is een letter, een letter is een uitspraak. Dan kom je ergens met een taal.

Antwoorden (5)

Het is inmiddels niet meer correct. Vroeger wel. Dit is halverwege de jaren 90 veranderd. Voor die tijd waren er twee juiste mogelijkheden om het te spellen. Tegenwoordig is enkel de c variantie nog correct. Door is voor een hoop c/k worden gebeurd, zoals produktie/productie. Mensen door het nog een k spelen zullen dat nog uit gewoonte doen. Echt fout zou ik niet noemen, want niet zo lang geleden was het nog goed.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat typo's (schrijf vanaf mobiel)., * dat is voor een hoop c/k woorden* moet het halverwege het verhaal zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Nederlandse taal ontwikkelt zich voortdurend. Voor de correcte spelling kan je het groene boekje raadplegen.

Toegevoegd na 41 seconden:
Functie
Reclame
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Spelling heeft met de taal zelf weinig van doen en berust louter op afspraken. Het woord 'computer' schrijven we altijd al zo maar als een overheidscommissie morgen besluit dat het als 'kompjoeter' geschreven moet worden, zal het zo in de taalboeken komen staan. Daarmee is de taal zelf niet veranderd, alleen de verpakking.
Veel mensen zijn ook nog gewend om Reclame met een K te schrijven omdat dit de oude schrijfwijze van het woord is.

http://www.hoeschrijfje.com/hoe-schrijf-je-reeklame-reeclame-reklame-reclame/

Voor funktie gok ik dat hetzelfde geldt, aangezien ze in het Duits funktion gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Correctie: functie is ontleend aan het Frans.
Voor 'reclame' had je tot 1995 twee spellingen. De voorkeurspelling, die geleerd moest worden op school en voor ambtenaren was voorgeschreven, en de toegelaten variant. De voorkeurspelling voor reclame was met een 'c' en dat is nu de enige toegelaten spelling. Een verbetering dus ten opzichte van het oude systeem.

Hoe het zit met 'functie' weet ik niet. Bij 'product' was het in ieder geval net andersom: 'produkt' was de voorkeurspelling en 'product' de toegelaten variant. Met ingang van 1995 is 'product' de enige juiste schrijfwijze. (Past ook beter bij 'produceren').

Mensen die de 'foute' spelling hanteren, gebruiken nog de regels van een kleine 10 jaar geleden. De zogenaamde 'aksiespelling' van progressievelingen in de jaren '70 van de vorige eeuw is altijd al 'fout' geweest; de 'toegestane varianten' waren namelijk ook vastgelegd dus helemaal 'vrijheid blijheid' was het toen ook niet.
Computoon
9 jaar geleden
Het is in beginsel goed om je te voegen naar de algemeen geaccepteerde spelling, en die zegt in dit geval reclame en functie.

De grap is echter, dat de spellingsregels, die dit voorschrijven, niet wettelijk verplicht zijn. Zoals in het bijgevoegde interview te lezen is, zijn de regels alleen verplicht voor overheidsinstanties en onderwijsinstellingen. In principe is het dus niet fout, wanneer ik "produkt" of "reklame" gebruik: ik heb het wettelijke recht mijn eigen spelling te hanteren. Je moet je alleen wel realiseren dat mensen niet altijd even liberaal tegenover dit soort ideeën staan. Het is daarom over het algemeen goed je aan het Groene of Witte Boekje te houden, dat voorkomt gezeur.

In antwoord op je vraag: het kan dus zo zijn dat mensen een oude spelling hanteren. Het kan zijn dat ze een fout maken. Het kan ook zo zijn, dat ze bewust een andere spelling hanteren. Persoonlijk vind ik dat het allebei moet mogen: het levert geen enkel betekenisverschil op, en het is op z'n zachtst gezegd merkwaardig dat de regels zijn veranderd in 1995.