Door zoveel mogelijk woorden te schrappen, zonder dat je geen idee meer hebt waar de zin over gaat. Het is dan geen mooie zin meer ,maar de kern, dat deel waar het om draait, staat er nog.

Bij jou vraag bijvoorbeeld, kun je de woorden van, de, je , een, het en hoe best weg laten. Vind kernwoorden zin.
Wil je de boel nog enigzins leesbaar houden, dan kun je eventueel wat spelen met (vorm en plaats van) het werkwoord. Er zou dan overblijven : 'kernwoorden zin vinden'. Niet echt een prachtige 'vraag', maar nog wel duidelijk. En helaas worden er op GV nogal wat vragen in die vorm gesteld.

Meestal - maar niet altijd - bestaat de kernzin uit wat zelfstandige naamwoorden en werkwoorden. Kwestie van schrappen en kijken wat er overblijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst bekijk je de alinea. Een alinea is nl. een deel van de tekst, waarin de schrijver iets nieuws aan de orde wil stellen. Niet helemaal lezen maar zoek naar het onderwerp. Waar gaat de tekst over, welk woord komt vaak voor, wat is nu echt de hoofdzaak.

Een schrijver geeft de hoofdzaak vaak aan door;
De hoofdzaak in de titel te benoemen,
Deze in tussenkopjes te benoemen,
In de eerste alinea met de hoofdzaak te beginnen,
Met de hoofdzaak te eindigen in de laatste alinea.

In de kernzin staat dus vaak de hoofdzaak. de andere zinnen bevatten bijzaken. Die zeggen meestal iets over de hoofdzaak. Een kernzin is dan vaak de eerste of de laatste zin van de alinea. Soms is er geen duidelijke kernzin. Die moet dan zelf gemaakt worden door een zin te maken met het kernwoord.

Voorbeeld; als je veel hoest, snottert en niest kan het zijn dat je griep hebt opgelopen. Heb je er ook koorts en spierpijn bij dan heb je griep opgelopen. Griep loop je op door een virus.

Wat denk je dat het kernwoord is? Waar gaat het om, wat is de hoofdzaak in deze zinnen (alinea)?
Het kernwoord in deze is dan ook 'griep'.
amc