waar komt het woord " Huwelijksbootje " vandaan in het gezegde " in het huwelijksbootje stappen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
6.6K

Het beste antwoord

Enerzijds wordt door K. ter Laan verwezen naar de verklaring van Jan Ter Gouw (1814-1894) in zijn boek Nederlandse Volksvermaken: "Naar oud Hollandsch gebruik voeren bruid en bruidegom ter kerke in een vercierd bootje met een kroontje aan den mast. Van dit gebruik is nog de spreekwijze: ‘in 't huwelijksbootje stappen’, overgebleven".
Anderzijds wordt ook als verklaring gegeven dat het gehuwde leven werd vergeleken met de vaart van het schip. De dichter A.W.C. Staring (1767 tot 1840) schreef hierover in een van zijn gedichten

Toegevoegd na 6 minuten:
"Nederlandse volksvermaken" moet zijn: De volksvermaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Nederlandse volksvermaken" moet zijn: De volksvermaken.

Andere antwoorden (4)

ik kan al googlelend niets anders vinden dan : huwelijksbootje : zinnebeeld van het huwelijk
Met z'n tweeën in een boot stappen is dus zinnebeeldend voor in het huwelijk stappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even luisteren naar De Kapitein (1 en 2) van Acda en de Munnick.
http://www.youtube.com/watch?v=bj0IiCd4J5g
http://www.youtube.com/watch?v=O2L5TpYc1q0&feature=related Het is als een schip en we zijn beide kapitein...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsssssjjaaaa - zo kan menig scheepje stranden, twee kapiteins op één schip. Dat wordt cd's verdelen......
Ook al is elke kapitein vol goede voornemens om tussen de kapers en de haaien door te zeilen......
Volgens Van Dale's Idioomwoordenboek moet je er niet te veel achter zoeken:
Tegenwoordig stappen mensen bij een huwelijk meestal in de auto, vroeger werd er vaak gebruik gemaakt van een boot, die speciaal voor de gelegenheid versierd werd.

Dit zal uiteraard hebben gegolden voor de meer waterrijke gebieden van Nederland.

(tp)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het huwelijk is net als varen in een bootje. soms stormen met hoge golven waardoor het bijna omslaat, soms rustig kabbelend water waardoor je rustig ronddobbert... het huwelijksbootje dus:))

Toegevoegd na 43 seconden:
zolang je zorgt dat het niet zinkt of omslaat is het prettig vertoeven hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie de songtekst van Acda & de Munnik

Ik weet eigenlijk nooit echt waar ik aan toe ben
Ze tilt me op en ramt me keihard onderuit
'T is als een schip en we zijn beide kapitein
Ben je net een beetje leuk weg van de kade
Ben je weg, gaat het anker alweer uit

Ruzie soms om niets, soms om van alles
Zeg jij 'ja' dan zegt zij 'nee' en andersom
'T is een nieuw schip en je moet samen leren varen
Maar staan je zeilen eindelijk lekker in de wind
Gaat het roer meteen weer om……