Waar komt het woord 'broodtrommel' vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of dacht jij: hè?schrijf je brood nu ook al met dt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;) leuk gezien Deva :D

Het beste antwoord

Hmmm....waar komt het woord Brood vandaan, waar komt het woord trommel vandaan, dat zijn vragen waar ik nog een bepaalde diepgang in zie, maar de vraag waar een samengesteld woord uit voortkomt, zie ik toch met wat cynisme aan. Immers een trommel is een opbergmechanisme, brood is een voedingsmiddel. De 'brood'-'trommel' is dus een opbergmechanisme voor een voedingsmiddel.

Dus broodtrommel komt van het gebruik van een doos of trommel van bepaalde afmetingen, waar een afgemeten hoeveelheid brood in past. Net als een boterhamzakje, een paperclip en een fietsbel. Allemaal samengestelde woorden die hun waarde ontvangen uit het basiswoord en zijn 'voorvoegsel'. Trommel is basis, een trommel voor brood, brood is toevoeging. Automobiel: Een mobiel apparaat om automatisch voort te bewegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als je het langzaam uitspreekt en let op de lettergrepen zie je dat het in feite twee woorden zijn; "brood" en "tommel".

Een trommel:  trom·mel de; v(m) -s 1 trom 2 tromvormig voorwerp: droogtrommel 3 blikken doos: koekjestrommel.

Een broodtrommel is als het ware een trommel uitsluitend bedoeld voor brood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een samenstelling van het woord brood en trommel.
In een trommel (blikken doos) kun je iets instoppen. Brood is een in een bepaalde vorm hoeveelheid deeg. Dus het is een doos(je) waar je een boterham in kan stoppen. Dan wordt het niet kleverig en niet oud en het is makkelijk om mee te nemen. Sommige broodtrommels zijn er zelfs in de vorm van een boterham.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn er zelfs in de vorm van een hamburger (met apart bakje voor de saus).