Is dit correct Nederlands?

'Je browser is verouderd, klik hier om je browser te upgraden'.

Is dat 'je' fout en kan het niet anders dan dat 'jouw' moet zijn? Of kan 'je' ook een bezittelijk voornaamwoord zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je jouw zou gebruiken, dan klinkt de nadruk enorm op het feit dat de browser van jou is. Daarom gebruiken ze je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, waar is de tijd gebleven dat klanten en/of gebruikers van een product door de leverancier nog werd aangesproken met U of Uw...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het ook wel apart dat er gebruikt wordt gemaakt van 'je' en niet van 'uw'. Is dat tegenwoordig gebruikelijk bij programma's?

Het beste antwoord

Ja, 'je' kan heel goed een bezittelijk voornaamwoord zijn. Zowel 'je' als 'jouw' zijn mogelijk.

'Jouw' wordt vooral gebruikt als er nadruk op ligt.
- Is dat jouw boterham of die van hem?

'Je' heeft minder nadruk:
- Ik heb je huiswerk gisteren nagekeken.

En vaak kan het ook allebei:
- Mag ik je mobieltje eens zien?
- Mag ik jouw mobieltje eens zien?

Zie ook de laatste twee regels van het taaladvies bij onderstaande bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In spreektaal kan ''je'' zowel jij als jou en jouw betekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het goed gezien, het is niet correct. Het zou 'jouw' moeten zijn, volgens de Nederlandse grammaticaregels.
Het is echter tegenwoordig zo dat 'je' ook vaak wordt toegestaan. Er wordt ook meestal 'je' gezegd als het eigenlijk 'jouw' zou moeten zijn. Het wordt in de normale omgang niet meer zo nauw genomen met de grammatica.
Het is echter wel gepast om het in een officieel schrijven zoals een brief of boek wel goed te doen .
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, het klopt niet wat je zegt. 'Je' is even goed als 'jouw'. In dit geval zelfs beter, want ‘Jouw browser is verouderd, klik hier om jouw browser te upgraden’ klinkt heel vreemd.
amc
12 jaar geleden
Dat is wat ik ook schrijf/zeg; In de omgangstaal is het tegenwoordig normaal dat er 'je' gezegd wordt. Het is echter niet correct volgens de Nederlandse grammaticaregels! Het is mijn browser, zijn browser en jouw browser. Je zegt toch ook niet; 'het is hij browser? in feite is dit hetzelfde als je browser. het is nu eenmaal een bezittelijk voornaamwoorde. De browser is van jouw en niet van je. Je is een persoonlijk voornaamwoord en geen bezittelijk.
amc
12 jaar geleden
Ik geef toe dat 'jouw browser' niet lekker klinkt. Maar dat komt door het 'au' effect. Correct Nederlands zou eigenlijk 'jouw zoekmachine/-programma moeten zijn. Maar door de ingeburgerde invloed van de Engelse taal zou niemand weten wat dit is. ;P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel degelijk correct. Er zijn nou eenmaal meerdere vormen van het woord 'je', een persoonlijk voornaamwoord en een bezittelijk voornaamwoord.
Het is wel correct. "je "kan zowel een persoonlijk voornaamwoord zijn als een bezittelijk voornaamwoord.

Een paar voorbeelden kun je zien op deze site
http://wp.digischool.nl/nederlands/home/taalkundig-ontleden-woordsoorten/persoonlijk-voornaamwoord-12/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is NIET correct. volgens de Nederlandse grammaticaregels zou het "jouw" moeten zijn. In het door jou genoemde voorbeeld zie ik alleen maar persoonlijke voornaamwoorden, maar misschien kijk ik niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad correct Nederlands. Je klinkt wat mooier dan jouw. JE klinkt ook algemener terwijl JOUE meer directer klinkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@iBertje: Je kijkt inderdaad niet goed. Hoewel de pagina over persoonlijke voornaamwoorden gaat, staan er in de voorbeeldzinnen ok bezittelijke voornaamwoorden. Zo is in de zin “Wil je dat ik aan je tafel kom zitten?” de tweede 'je' bezittelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt wat roqui zegt het hoeft niet per se bezittelijk te zijn. Het mag beiden Je browser alsmede jouw browser maar alleen als aanspreekpunt.
Ik denk dat "je" een tussenvorm is tussen het harde "jouw" en het formele "Uw".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uw is natuurlijk nog beter zeker in deze zin.
ik zou eerder vallen over het feit dat er twee talen door elkaar gehaald worden, in dit geval gebruiken ze 'upgraden' als tegenhanger voor verouderd.... is er geen Nederlands equivalent voor???