Waarom zegt men 'interbellum' en niet 'interbella'? (het gaat immers om de periode tussen 2 oorlogen)

Je verwacht een meervoud, want het gaat om twee oorlogen. Maar er staat dus enkelvoud: bellum..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Het beste antwoord

De term lijkt van Latijnse origine, maar komt niet voor in de klassieke of middeleeuwse Latijnse woordenschat en moet worden beschouwd als een modern Nederlands latinisme; het is een neologisme en daarbij niet helemaal volgens de regels. Grammaticaal correct Latijn zou ‘interbella’ geweest zijn: ‘inter’ gevolgd door de accusativus pluralis ‘bella’.

Lees onderstaande bron eens vanaf pagina 65.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is mijn reactie op de vraag een leuke afsluiting van de vraag?

Andere antwoorden (2)

Het interbellum zit wel tussen 2 oorlogen, maat het is maar 1 periode. Daarom is het ook in enkelvoud geschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt als een trein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet: grammaticaal correct zou zijn interbella (tussen oorlogen). Maar het woord komt niet uit het Latijn, maar is een neologisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, nep-Latijn idd!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ je, zie mijn antwoord
Ik dacht eerst ook dat de vorige beantwoorder gelijk had, maar een wel oude Romeinse term "interregnum" (de periode tussen twee regeringen/keizers) wordt ook in de enkelvoudvorm geschreven en dan heeft toch de eerste beantwoorder gelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het geval van de interregnum gaat het om een tussenregering (een regering om de twee regereingen te overbruggen/demissionair kabinet zeg maar). Dit verwijst naar de tussenperiode zelf en niet naar de twee regeringen waar hij tussen valt.
Een interbellum is echter geen tussenoorlog, maar vrede tussen 2 oorlogen...