Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

'het achterste van je tong laten zien' is dat onstaan uit de tijd van de pest? om zo te bewijzen dat ze niet de pest hadden?

Toegevoegd na 10 minuten:
ik weet wat het betekent maar ik vraag mij af hoe het ontstaan is/waar het vandaan komt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het betekent juist dat je wel gelijk alles zegt wat in je opkomt. Dan praat men lang, luid en voluit waardoor je bij deze gesprekspartner veel meer 'tong' ziet dan een kalmere reactie. En soort letterlijke betekenis die ietwat poëtisch verbasterd is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het betekent dat je alles vertelt, niets achterhoudt.
Meestal wordt het in de "negatieve" zin gebruikt: Niet het achterste van je tong laten zie. Dus iets niet vertellen, iets achterhouden.
Het heeft niets met de pest te maken. Bij deze middelleeuwse ziekte verschenen er zwarte bulten op je lichaam en dat kon je zonder tonguitsteken heel goed zien. Waarschijnlijk wel met een bezoek aan de dokter. Ook nu vraagt een doktetr bij bepaalde onderzoeken wel of je je tong wilt uitsteken.
Meer kan ik er nu niet van maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding