Hoe moet je bedrijfsnamen die meerdere hoofdletters in de naam hebben in correct Nederlands schrijven ?

Zoals TenneT, YouTube en iPhone. Moet je het, zoals een normale naam, met een hoofdletter laten beginnen. Of de 'orginele naam' gebruiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
5.7K

Het beste antwoord

Je schrijft de naam van een instantie, een bedrijf of een organisatie met een hoofdletter als eerste letter. Tenzij de instantie, het bedrijf of de organisatie een andere schrijfwijze gebruikt. Dus inderdaad iPhone, en TenneT.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Aan het begin van een zin moet ook iPhone met een hoofdletter, verder mag je hoofdletters laten staan als dat zo bedoelt is: TenneT. Zie onderstaande tekst uit de bron.

Er worden steeds meer namen bedacht die met een kleine letter beginnen, zoals eBay, chello en iMac (en het aanverwante iBook, iMovie, iProfit en iTunes). De bedenkers van deze namen wijken – om verschillende redenen – bewust af van de regel dat namen met een hoofdletter beginnen. Omdat naamgevers zelf de schrijfwijze van een naam vaststellen, zit er niets anders op dan deze afwijkende schrijfwijzen over te nemen.

Aan het begin van een zin geldt echter voor álle woorden, ook voor deze afwijkende eigennamen, dat ze met een hoofdletter moeten worden geschreven:

De Volkskrant [de eigennaam is de Volkskrant] lees ik in de trein.
ITunes [de eigennaam is iTunes] is een desktopprogramma van Apple.
IPads [de eigennaam is iPad] zijn populair in het onderwijs.
IPhones [de eigennaam is iPhone] schijnen niet meer cool te zijn.
IPods [de eigennaam is iPod] kun je in bijna elke elektronicazaak kopen.
Bbn adviseurs [de eigennaam is bbn adviseurs] geeft advies over bouwen.
DEUS [de eigennaam is dEUS] is volgens velen de beste popgroep van België.

Er zijn twee uitzonderingen op de regel dat een zin met een hoofdletter moet beginnen. Ten eerste krijgt in een zin die begint met een afgekapt woord het tweede woord een hoofdletter: ''t Was een warme dag', ''s Ochtends ben ik op mijn best.' Ten tweede vervalt de hoofdletter als de zin met een getal of symbool begint: '28% van de ondervraagden gaat drie keer per jaar op vakantie', '@-tekens zijn tegenwoordig in bijna elke tekst te vinden.'