wanneer is een tekst een zakelijke tekst?

dit moet voor een boekverslag bij engels daar moet ik het verschil aangeven tussen zakelijke en fictionele teksten. dit gaat om teksten over het communisme

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
4.9K

Antwoorden (2)

Een zakelijke tekst bevat alleen feitelijke informatie. Geen uitweidingen of beschrijvingen hoe iets eruit ziet of gevonden wordt. Geen anekdotes of mededelingen die ook leuk om zijn te weten.
Amadea
10 jaar geleden
Een zakelijke tekst is wanneer een tekst gewoon aangeeft wat er gebeurt/moet gebeuren zonder oordeel of emotie van de schrijver.
Zakelijk: er is overstroming geweest en nu zijn er 100 mensen dakloos
niet zakelijk: o wat erg, die verschrikkelijke overstroming en al die arme mensen die nu dakloos zijn.
of : de koningin droeg een paarse jurk
niet zakelijk dan vertelt hij erbij hoe mooi of lelijk de jurk is