Kunnen Chinezen fluisteren?

Aangezien het Chinees een taal is waarbij niet intonatie, maar toonhoogtes en -verschillen betekenis bepalen, vraag ik me af of het in het Chinees mogelijk is te fluisteren. Met fluisteren bedoel ik dan niet zacht praten maar praten zonder je stembanden te gebruiken; praten op je ademhaling dus.

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Het beste antwoord

Technisch is het antwoord natuurlijk 'ja'. Chinezen kunnen fluisteren!!! Ze doen het niet echt vaak, maar kunnen het wel. Het is dan wel lastiger om de boodschap duidelijk over te brengen.

Hoe weet ik dit? Het is ooit gevraagd tijdens Open Radio van 3FM op Timur. Zie de video voor alle details. Ze hebben dus een chinees restaurant gebeld, de persoon die ze aan de lijn kregen begreep het hele concept niet, waarschijnlijk door gebrekkige kennis van de taal. Daarna een Chinees meisje dat in het Nederlands fluisterde. Dat was geen probleem, maar ze hebben haar later teruggebeld met de vraag of ze ook in het Chinees kon fluisteren. Dat ging uiteindelijk wel, maar de conclusie is dat dat echt ten koste gaat van de verstaanbaarheid.

Voor als je niet alles wil luisteren/bekijken hieronder in minuten en seconden wanneer wat gezegd ongeveer wordt:
1m00s Vraag wordt gesteld: kunnen Chinezen fluisteren?
3m40s Chinees restaurant
8m55 en 9m30 Een Chinese luisteraar die in het Chinees fluistert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6m35 fluistert er ook een (f)luisteraar +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, maar die had ik weggelaten omdat ze in het Nederlands fluistert. Amfibrachys wil weten 'of het in het Chinees mogelijk is te fluisteren'.

Andere antwoorden (1)

Probeer het maar eens ; ook fluisterend kun je uitstekend varieren met de toonhoogte van je stem. Ja dus.