Waarom zegt men (bijvoorbeeld) 'nul graden' en 'een graad' terwijl één toch meer is dan nul?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
11.9K

Het beste antwoord

Na een hoofdtelwoord wordt een zelfstandig naamwoord altijd als meervoud uitgedrukt. Niet nul is dus de uitzondering, maar het getal een.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een is in aantal één...
Daarom een graad...

Maar van het soort "graden" zijn er nul van...
Daarom nul graden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat 'Nul graad' niet klinkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Mwoch, ik vind "twee maand" ook niet klinken. Toch wordt dat in het oosten dagelijks gebruikt.