Bij 'reilen en zeilen' spreekt men over 'de gang van zaken'.Wat is reilen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Het beste antwoord

Reilen is optuigen.
http://taalpuristen.web-log.nl/taalpuristen/2009/10/reilen.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens de Dikke van Dale is dit 'reilen' aangepast in rijmpositie aan zeilen.
Het komt van het rijden (= zich voortbewegen) van een schip.

Toegevoegd na 2 minuten:
Men spreekt van rijden als een (zeil)schip met de boeg dwars op de golven voor anker ligt. Dit was bijvoorbeeld het geval als de haven vanwege laag tij niet bereikbaar was, de
schepen lagen dan op de rede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reilen en zeilen is ontstaan uit rijden en zeilen.
Rijden betekent "het voor anker liggen".