Pittoresk houdt eigenlijk meerdere eigenschappen in: mooi om te zien en met de uitstraling dat het leven er rustig en prettig is.
‘Obscuur’ komt in de richting, denk ik.
Of luguber. Dat is heel wat anders dan schilderachtig.
Google geeft overigens wel antwoord als je in het Engels zoekt: picturesque antonym.
Hoewel het Engelse picturesque van picture lijkt te komen, zijn picturesque en pittoresk afkomstig uit het Frans. De Fransen sprake al sinds 1658 over pittoresque, wat ‘op de manier van schilders’ betekende. Zij hebben het op hun beurt overgenomen van het Italiaanse pittoresco. Ook in het Italiaans betekent pittoresco letterlijk schilderachtig. Het is afkomstig van pittore (schilder).
.
Een dorp of landschap wordt vaak pittoresk genoemd. Je zou je hier als tegenstelling industrieel kunnen voorstellen.
SimonV
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Obscuur betekent in het Nederlands vooral onbekend.
Amadea
2 jaar geleden
Totaal niet; obscuur betekent in het Nederlands vooral duister, donker. Een obscuur zaakje: wat het daglicht niet kan velen.
SentWierda
2 jaar geleden
@tinus1969. Obscuur heeft in het Nederlands vele betekenissen. Vroegere Van Dale's vermelden er vijf, tegenwoordig zelfs zes.
'Onbekend' is niet betekenis nr. 1. Zoals Amadea meldt: nr. 1 is: donker, duister.

Andere antwoorden (4)

Pittoresk betekent zoveel als ‘schilderachtig mooi’. Er is niet een goed antoniem maar begrippen als lelijk/somber/eentonig/grijs komen in de buurt.
2 jaar geleden
Afzichtelijk

Zoals al eerder gesteld is er geen perfect of direct antoniem van pittoresk.

Mijn idee is echter dat pittoresk (picturesque) vooral iets te maken heeft met hoe mooi iets is om te aanschouwen, een fraai aanzicht geeft.
Niet onwaarschijnlijk is van een pittoresk aanzicht/dorpje een ansichtkaart (aanzichtkaart) gemaakt.
Van een lelijke vertoning zal je eerder weg willen kijken. Als iets zo lelijk is het te aanschouwen noem je dat ook wel afzichtelijk.

Nogmaals geen bekende antoniemen van elkaar.

Alternatieven:
-verfoeilijk
-wanstaltig
-gedrochtelijk

https://synoniemen.net/index.php?zoekterm=afzichtelijk
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. In het antwoord staat, verborgen. tweemaal het antwoord: 'een lelijke vertoning' en 'als iets zo lelijk is'. Het antwoord: lelijk.
Als je in het buitenland in vakantietijd een dorpje bezoekt, dan heb je het -positief- over een pittoresk dorpje of -negatief- een lelijk dorpje.
LeonardN
2 jaar geleden
Precies, dus is een synoniem van lelijk een aardig antwoord.
Afzichtelijk is een synoniem van lelijk. Echter komt het woord afzichtelijk komt in mijn optiek nog meer in de buurt.
Als je uitgaat van de letterlijke betekenis van het woord pittoresk, te weten: mooi en lieflijk zoals een schilderij, dan is een antoniem daarvan 'iconoclastisch'. Namelijk het bijvoeglijk naamwoord van iconoclast en dat is een persoon die geen kunst kan waarderen; een beeldenstormer en daarmee iemand die kunstwerken vernietigt.
Amadea
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Iemand die geen kunst en cultuur kan waarderen, kan volgens mij nog best genieten van een pittoresk landschap… Daarnaast zou volgens jou tegenover een pittoresk landschap een iconoclastisch landschap staan. Iconoclastisch kan toch alleen op een persoon slaan? https://onzetaal.nl/uploads/nieuwsbrieven/iconoclast.html
Pittoresk is mooi. Het antoniem van mooi is: lelijk.
In het Synoniemenwoordenboek van Riemer Reinsma (uitg. Het Spectrum) wordt als synoniem van 'pittoresk' vermeld: mooi. Vervolgens worden bij 'mooi' een dertigtal synoniemen vermeld. Met betrekking tot landschap, klederdracht en stad: pittoresk, schilderachtig en tekenachtig.
Een synoniem van 'lelijk' m.b.t. landschap: onesthetisch.
Tot zover het Synoniemenwoordenboek.
Van Dale omschrijft 'zeer lelijke gebouwen' als 'wanstatige gebouwen'. En 'afstotend lelijk' = 'affreus'. Voorbeeld: een affreus schilderij.