Hoe registreer je een kunsttaal?

Hoe wordt een kunsttaal erkend en welke stappen ondergaat zo'n taal dan? Ik zag laatst een wikipediapagina met echt superveel kunsttalen waar nog nooit iemand van heeft gehoord. Wanneer is zo'n taal nou echt een officiële kunsttaal en niet gewoon een verzinsel? Gewoon nieuwsgierig.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Antwoorden (1)

Een kunsttaal kan (relatief gezien) succesvol worden, zoals het Esperanto, doordat veel mensen er kennis van nemen en het gaan gebruiken. Dan krijgt het vanzelf een soort status. Er is echter niet een instituut of wat dan ook dat kunsttalen erkent. In principe is elke kunsttaal een verzinsel, omdat de taal door iemand bewust bedacht is en niet van nature is ontstaan. Er is echter wel onderscheid tussen kunsttalen die bedacht zijn om daadwerkelijk als wereldwijd communicatiemiddel te dienen (Volapük, Esperanto) en kunsttalen die bedacht zijn om een verzonnen wereld nog echter te maken, zoals het Quenya (In de ban van de Ring) of het Klingon (StarTrek).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Als aanvulling; Dit soort overzichten in Wikipedia zijn ook niet altijd 'officieel': vaak gaat het om een lijst met kunsttalen die in ieder geval enige bekendheid hebben, ook al ken jij ze niet.