Wat is de etymologie van de 'Jogjakarta'?

Ik vraag mij af hoe deze naam tot stand is gekomen. In Indonesie is dat meestal wat gecompliceerder door zijn geschiedenis.
Het zal vast wel wat met Jakarta te maken hebben, ofschoon de kans dan groot is dat het vroeger anders heette. Bedankt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Sorry voor het foutje in de titel, ik ben ' naam' vergeten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Het beste antwoord

Altijd interessant nietwaar?
Na beetje zoeken kwam ik dit tegen:

Yogyakarta (English: /ˌjɒɡjəˈkɑrtə/ or /ˌjoʊɡjəˈkɑrtə/, Malay: [jɔɡjaˈkarta]; also Jogja, Jogjakarta) is a city and capital of Yogyakarta Special Region on Java in Indonesia. It is renowned as a centre of classical Javanese fine art and culture such as batik, ballet, drama, music, poetry, and puppet shows. Yogyakarta was the Indonesian capital during the Indonesian National Revolution from 1945 to 1949. One of the districts in Yogyakarta, Kotagede, was the capital of Mataram Sultanate between 1575 and 1640. The city is named after the Indian city of Ayodhya from the Ramayana epic. Yogya means 'suitable, fit, proper', and karta, 'prosperous, flourishing' (i.e., 'a city that is fit to prosper').
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Yogyakarta
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Het is echter de bedoeling dat het antwoord in het Nederlands gegeven wordt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank voor het antwoord, en amadea dat is inderdaad de bedoeling maar mn engels is goed genoeg dus rene hoeft het niet meer te vertalen, wat hij misschien vergeten is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hola. Excuus.
Nota bene regel 1 van de richtlijnen.

Andere antwoorden (1)

Het Sanskriet woord "Jayakarta" (जयकर्) betekent "zegevierende daad" of glorieuze overwinning.
De naam Yogyakarta komt van het Sanskriet woord: योग्य जय कर्ता en betekent dus voldoende zegevierende daad.