Ken je de uitdrukking "Ik rij om acht uur aan" (Ik vertrek om acht uur)?

Hetzelfde voor "Ik loop om acht uur aan". Ik ken mensen uit Limburg die het wel kennen/gebruiken maar ook mensen uit Limburg die het niet kennen/gebruiken. Hetzelfde geldt voor Brabant. Ik ben daarom benieuwd waar aanrijden en aanlopen (in deze betekenis) wel en niet gebruikelijk is. Laat in je antwoord dan even weten waar je vandaan komt. Ik ga er overigens van uit dat het geen algemeen beschaafd Nederlands is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
15.7K
Antoni
14 jaar geleden
Oeroeboeroe, als je zo veel mogelijk antwoorden wil hebben, dan moet je bij "Toon geavanceerde opties" bij de vraag, de tijd dat de vraag openstaat, verlengen tot 14 dagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni, bedankt voor je tip. Dat ga ik zeker doen! En aan iedereen dank voor de vele reacties! Hartstikke leuk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ummmm.... waar vind ik "Toon geavanceerde opties"? Ik zie die mogelijkheid niet. Moet je daar misschien een bepaald niveau voor hebben?
Antoni
14 jaar geleden
Als je onderaan je vraag, het knopje "Bewerken" indrukt, verschijnt er een nieuwe pagina met jouw vraag. Onderaan die pagina, boven het knopje "Vraag bewerken!", staat "Toon geavanceerde opties". Daarop klikken en daarna 7 veranderen in 14. Daarna klikken op "Vraag bewerken!". Ik weet niet zeker of deze gebruiksaanwijzing volledig klopt, maar je moet er een heel eind mee kunnen komen. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt! Volgens mij is het nu gelukt!
Antoni
14 jaar geleden
Ja, het is gelukt. Ben benieuwd hoeveel antwoorden er nu nog komen.

Het beste antwoord

Ik ken de uitdrukking uit de omgeving van Gemert/Bakel (Oost-Brabant, dus).

Heb daar familie wonen. Ik heb nooit geweten van die misverstanden over aanrijdingen naar aanleiding van dit woord (genoemd in een van de andere antwoorden). Heel vervelend misverstand!

Toegevoegd op 10-05-2009 23:05:56
Ik ken ook de uitdrukking 'aanlopen' (in de door jou genoemde betekenis) uit de omgeving van Gemert/Bakel.

Toegevoegd op 10-05-2009 23:22:35
Www.vandale.nl geeft als één van de betekenissen van "aanrijden" wel "rijden naar": 'even bij het postkantoor aanrijden', maar niet "beginnen met rijden, vertrekken".

Www.vandale.nl geeft als één van de betekenissen van aanlopen wel "lopen in de richting van", maar niet "beginnen met lopen, vertrekken".

De door Van Dale genoemde betekenissen lijken wel enigszins op de door jou genoemde, maar ze zijn niet hetzelfde.

Beide uitdrukkingen (met de door jou genoemde betekenis) zullen dus geen ABN zijn, zoals je al vermoedt.
Antoni
14 jaar geleden

Andere antwoorden (19)

Ik ken de uitdrukking inderdaad, maar weet dat het Limburgs is. Ik gebruik hem zelf ook niet (woon in provincie Utrecht). Ken ook geen mensen in mijn omgeving die het gebruiken.

Kan soms wel voor grappige verwarring zorgen. Net als het Vlaamse 'vermits', dat door sommige Nederlanders nog weleens gelijk wordt gesteld aan ons 'mits'. Maar het betekent 'omdat'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ligt er aan waar je weg kom he, ook zo'n regio gebonden term..... noorden vooral
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woar kommu wech daah? Dat klinkt mij erg Tukkers in de oren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
poosje tussen grunners gewerkt en die zeiden het ook altijd
Ik ken het als Brabants/Limburgs. In de praktijk kom ik het bijna nooit tegen.

De eerste keer dat ik deze uitdrukking hoorde, was via mijn zus. Ze zou een vriendin (Braba) ontmoeten, ergens halverwege hun beider woonplaatsen. Die vriendin belde op dat ze iets later zou komen. En dat terwijl ze "om zeven uur was aangereden".

Mijn zus schrok, en vroeg hoe het met de vriendin was. Die begreep er niets van. Mijn zus vroeg of ze nog helemaal gezond was, en of de auto nog heel was. Tja, het duurde even voor het misverstand uit de wereld was.

Een tijd geleden zij iemand (ook een Brabo): "ik loop aan". Mijn eerste gedachte: mijn fiets liep vorige week aan. Dat bleek het achterspatbord te zijn, dat zat scheef. Toen ik dat recht had gebogen, had ik vieze vingers, maar mijn fiets liep niet meer aan.

Toegevoegd op 10-05-2009 22:42:46
Toevoeging: ik kom uit Hilversum. Heb zes jaar in Enschede gewoond.

Toegevoegd op 10-05-2009 22:43:00
Toevoeging: en woon nu weer in Hilversum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken de uitdrukking uit de Achterhoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken de uitdrukking niet (overijssel)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, is een heel gebruikelijke uitdrukking hier(nabij den bosch).
Ik loop aan, ik rij aan, ik fiets aan.....klinkt zo gewoon dat ik erom moest lachen dat velen dat niet kennen :-)
Ik heb een vriendin in amsterdam die ook schrok toen ik dat zei...ze vroeg of alles nog wel oke was met me.
Huh?.....smile
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had vroeger een collega uit Veghel die dat regelmatig zei ... we gaan om drie uur aanrijden. Dan zei ik altijd: dan doe ik wel mijn gordel om!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ken honderden mensen die het gebruiken dagelijks...het is typisch brabants, limburgs en in het noorden en oosten zeggen ze het ook..ik ben zelf brabander...en dat het geen ABN is..wat zou het...als ik zo de antwoorden lees hebben we het over een bevolkingsgroep denk ik van zeker een aantal miljoen Nederlanders..wat is ABN? Mensen die pretenderen dat te spreken voelen zich misschien wat meer dan een ander en zijn vergeten dat een ieder zijn roots heeft en dat maakt de Nederlandse taal zo leuk..we spreken het allemaal maar van Noord tot zuid kan het per 10 km ontzettend schelen, geweldig toch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik ken de uitdrukking niet. Ik kom uit Limburg. Een noordlimburgse uitdrukking misschien. Die hebben wel meer van die rare uitspraken, zoals: Ik krijg die schoenen. (terwijl ze daarmee willen zeggen dat ze die voor zichzelf gaan kopen, je moet dus niet doorvragen: van wie dan? want dan krijg je gewoon schouderophalend een antwoord als 'gewoon van mezelf'...heel vreemd, maar goed uit het zuiden van limburg waar ik dan vandaan kom lopen we ook over van rare uitspraken hoor)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dochter woont in Best (Brabant)en daar wordt deze uitdrukking dagelijks gebezigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt door heel het land gebruikt in diverse varianten. Ik rij of werk af om 5 uur. Ik rij op om 7 uur etc. Volgens mij past het eerder bij een bepaalde beroepsgroepen. Ik hoor het veel bij bouwvakkers, wegenbouwers en stratenmakers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb werkelijk nog nooit gehoord van oprijden en afrijden, alleen van aanrijden als iets Brabants/Limburgs (maar blijkt dus breder te worden gebruikt, blijkt uit eerdere antwoorden). Ik ken alleen afrijden in de zin van rijexamen doen. Net als afzwemmen.
Ik denk dat het typisch iets Brabands is...

Of misschien komt het wel gewoon ergens uit de achterhoek of zoiets dergelijks?

Hier in Midden-Limburg ken ik het tenminste niet en kom het ook niet tot nooit tegen in mijn omgeving...

Nu nog iemand uit Venlo/Venray en dan is naast Zuid, Midden en Noord Limburg ook weer vertegenwoordigd in deze vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga het nog algemener maken, het is denk ik iets van voornamelijk "onder" de rivieren:

Ik kom uit zeeland (zeeuwsvlaanderen) en daar gebruiken ze het, mijn tante komt uit Oosterhout daar gebruiken ze het, ik woon nu in Helmond en daar gebruiken ze het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon in de buurt van venlo en gebruik de uitdrukking wel, maar alleen in het dialect. Als ik ABN spreek dan gebruik ik de uitdrukking (hopelijk) niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken de uitdrukking. Heb ik Limburg (Omg. Roermond) en in Brabant (omb. Breda) gewoond. Echter ken ik hem van kennissen uit de omgeving van Eindhoven.

Ik woon nu in Zeeuws Vlaanderen en hier zeggen ze: 'Ik ga om acht uur door'. Heb ik wel aan moeten wennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Den Bosch en Roosendaal zeggen ze het wel, in Zaltbommel dan weer niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb in Limburg gewoond en daar heb ik deze uitdrukking wel vaker gehoord. Net zoals ik kom ff aan en meer in die trand. Het is vooral Limburgs want hier in Zuid-Holland hoor je het totaal niet. En als je ermee aan zou komen zal iedereen je raar aankijken. Misschien dat het ook in Brabant wordt gebruikt maar daar durf ik niks.
En het is volgens mij ook inderdaad geen algemeen beschaafd Nederlands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ken de uitdrukking "aanrijden" wel, maar dat zal wel komen omdat ik familie in de Betuwe en Brabant heb, die gebruiken het veel. Raar genoeg heb ik er nooit bij nagedacht dat "aanrijden" ook nog een heel andere betekenis heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom uit Brabant, groeide op in (midden)Limburg, woon en werk nu in Gelderland en ik vind het geen vreemde zegswijze. Geloof niet dat ik het zelf ooit gebruik trouwens.
Maar voor mij betekent het AAN in de zin voornamelijk dat je dan gaat vertrekken en nog niet kunt zeggen hoe laat je zal (of is het zult???) arriveren. Ik proef vooral de ongewisheid over de duur van de reis en de onbestemdheid van de aankomst in deze versie.
Meer dan wanneer je zou zeggen:'Ik vertrek om acht uur'.