Waarom zeggen mensen olumpische spelen? (ipv olimpische spellen)

Met name Erica Terpsta hoor je het zo uitspreken. Het irriteert met behoorlijk. Maar waar komt dit vandaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Antwoorden (3)

Omdat Erica waarschijnlijk de oud Griekse uitspraak hanteert:

De ypsilon of upsilon (hoofdletter Υ, onderkast υ, Grieks: υψιλον) is de 20e letter van het Griekse alfabet. υ´ is het Griekse cijfer voor 400 en ,υ voor 400.000.

In het Oud-Grieks werd de letter upsilon genoemd, het Modern Grieks noemt de letter ypsilon.

De ypsilon werd in het Oud-Grieks uitgesproken als een u zoals in muziek. In het Modern Grieks spreekt men hem uit als een i.

De Griekse ypsilon werd door de Romeinen in het Latijnse alfabet overgenomen als de letter Y. Deze Latijnse letter wordt in het Nederlands en diverse andere Europese talen nog steeds ypsilon en/of Griekse y genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dus in feite doet zij het goed, en wij niet :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt wel inconsequent ja, maar misschien krijgen die mensen bij het woord olympische sterkere associaties met het oude griekenland
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zeg nog steeds: i greck (griekse y) ! zo geleerd. en dan een (zachte) g u niet uuuu maar korte u (als in dus), de g is moeilijk te beschrijven...
Misschien praat zij veel met Duitstalige mensen. Want in het Duits wordt de Griekse y als een Nederlandse u uitgesproken. Duitstaligen spreken typisch ook uit als tupisch.
Als iemand dat mooi vindt klinken, dan zal de neiging om dat over te nemen zeker aanwezig zijn.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je spreekt het volgens mij uit als "toepisch".
Amadea
11 jaar geleden
Nee hoor, het klinkt echt als tuupiesjj. Hoor maar: http://translate.google.nl/#de/nl/typisch
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt, ik stink er weer in, in mijn geheugen, deze heb ik al vaker verkeerd herinnerd... :( - so sorry ! :))
Het geeft wel aan dat iemand begrijpt waar het woord vandaan komt, en dat vind ik alleen maar goed. Ik zou zelf ook de y niet als een u uitspreken, maar sensu stricto is het juist, gezien de Griekse oorsprong.
Hetzelfde gaat mutatis mutandis overigens op voor andere woorden, gebaseerd op woorden uit het Grieks, zoals therapeut en neuroloog. Je dient deze eu als een ui uit te spreken. En als je dat niet doet ben je in mijn ogen juist irritant. Of eigenlijk oren.