Waar komt het woord GEESTIG van daan, als het niets met geesten te maken heeft?

Het zag er allemaal geestig uit, maar daar bedoelen ze geen spoken mee.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.7K

Het beste antwoord

Als iets geestig is is dat meestal zo, omdat je geest een (gedachte)sprongetje moet maken. Dit in tegenstelling tot iets wat komisch is; daar hoef je niet over na te denken omdat de lol er meteen is.
Bij geestig denk ik bijvoorbeeld aan Herman Finkers met zijn doordenkertjes en bij komisch aan André van Duin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het ziet er geestig uit; het ziet er ongeloof--lijk uit ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou je dan ook kunnen afvragen waar het woord 'zielig' vandaan komt. Zielig ben je als je ziel door je hoofd naar buiten schijnt. Maar geestig ben je als je geest duidelijk zichtbaar is, met humor doet je geest het nog goed.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus daardoor is jouw "lichtgevende"koppie ontstaan.
Geestig is het als je blijk geeft van een sprankelende geest.

Toegevoegd na 59 seconden:
Met geesten is er sprake van een grapstemming.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, p = f
rose
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
p=f + :p
Het kan best met geesten te maken hebben hoor omdat je je helemaal dood lacht :)

Maar vaak wordt geestig gebruikt in een negatieve zin, als het helemaal niet zo grappig is voor de ontvanger van de grap, dus misschien dat er daarom een wat morbide synoniem van grappig is ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een geest = geestig... Dus niet te vatten, niet te begrijpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft natuurlijk ook niets met geesten te maken, maar met 'de menselijke geest'. Dit is datgene in de mens dat denkt, voelt en wil.

Een paar betekenissen van geestig zijn:
- Begaafd met levendig vernuft, dat zich in oorspronkelijke, fijne en verrassende gedachten uit.
- smaakvol, bevallig, sierlijk, fraai