Wat is correct? Geherprogrammeerd of hergeprogrammeerd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
8.9K

Antwoorden (5)

Geherprogrammeerd is correct!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het stamt af van 'herprogrammeren' dus is het geherprogrammeerd. (voltooid tegenwoordige tijd)

Toegevoegd na 2 minuten:
Andere voltooid deelwoorden zijn o.a. gestuiptrekt (stuiptrekken) en gezweefvliegd (zweefvliegen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geherprogrammeerd volgens nederlandse woordenlijst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geherprogrammeerd.

Zie de bron:
"Is er sprake van een niet-samengesteld werkwoord, dan staat ge- vóór her-: hérstructureren - gehérstructureerd, hércatalogiseren - gehércatalogiseerd."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een ander geval. Stofzuigen is een niet-scheidbaar samengesteld werkwoord. Als je het gaat vervoegen, blijven stof en zuig samen: stofzuigde, gestofzuigd. Bovendien is stofzuigen een zwak werkwoord, in tegenstelling tot zuigen (zoog, gezogen). Daarom is het niet stofzoog maar stofzuigde, gestofzuigd.
Scheidbare samengestelde werkwoorden vallen uit elkaar - in hun oorspronkelijke onderdelen -als je ze vervoegt, onscheidbare werkwoorden blijven altijd intact.
Herprogrammeren is een onscheidbaar werkwoord. Dus wordt het: geherprogrammeerd.
Amadea