Waarom is het meervoud van gat, gaten en van kat niet katen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
2.9K

Antwoorden (2)

Omdat de woorden oorspronkelijk uit verschillen de ander talen komen. Kat kom uit het Latijn: catta, vandaar katten. gat komt uit het Engels: gate, vandaar gaten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gate ? Da's toch echt iets anders dan een gat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gate is toch een gat in de muur, een poort, deur, hek bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HarryBiesenbro Volgens van Dale niet.
Dat komt door de uitspraak. In het meervoud van kat (katten) hoor je een korte -a- klank, vandaar die dubbele -t-
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Dat is een onzinreden, want in gat hoor je ook een korte -a-.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toch niet in de meervoudsvorm.
Als de meervoudsvorm van kat met een -t- zou geschreven worden, zou je het moeten uitspreken als gaten, dus met een lange -a- klank.
Als je katten zegt, hoor je toch een korte -a-
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als de meervoudsvorm van kat met één -t- zou geschreven worden...
Amadea
8 jaar geleden
Dat is toch geen antwoord op de vraag? Meer "omdat het zo is"....
Als het meervoud van kat katten is zou het meervoud van gat gatten moeten zijn als het slechts gaat om de lengte van de klinker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
U hebt wel een punt, het zijn regels maar waarom zijn ze zo.
Ik zou dan de vraag dan nog anders kunnen stellen, waarom een pad (weggetje) in het meervoud paden zijn, en het amfibie pad, padden zijn. Dit is ook eenmaal zo. Het zijn de regels. Zo heb je heel wat kronkels in onze taal.