Waarom heet het meer in Zuid-West Amsterdam: "De" Nieuwe Meer?

En waarom heette het oude Ajax-stadion ook: "De" Meer?
Taalkundig verwacht ik in beide gevallen: "Het" (Nieuwe) Meer.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
3.7K

Antwoorden (2)

Omdat dit een afkorting is van 'de Watergraafsmeer'. De polder met die naam ontstond in 1629 door het droogmaken van de Diemermeer. In de 17e en 18e eeuw hadden welgestelde burgers uit Amsterdam buitenverblijven in de Watergraafsmeer, waarvan huize Frankendael nog over is.
Sinds 1921 is de Watergraafsmeer onderdeel van de gemeente Amsterdam en is een van de laagstgelegen polders van Nederland.

Zie voor de taalkundige uitleg ook http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M038762.re.58

Toegevoegd na 2 minuten:
en is = , en het is
Amadea
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
De uitleg van “de” Watergraafsmeer klopt.
Maar deze verklaring gaat mank als je hem gebruikt om uit te leggen waarom die andere (nog steeds) waterplas met "de Nieuwe Meer" wordt aangeduid. Want daar is niets drooggemaakt, maar daar is een smal meertje juist vergroot.
De verklaring van de naam hangt hier mede samen met de naam van het vroegere Oude Meer, dat in het verlengde lag van het Nieuwe Meer, aan de zuidwestkant, en dat opgegaan is in het Haarlemmer Meer, dat later in (de) Haarlemmermeerpolder getransformeerd is.
Ik vermoed dat men van de weeromstuit ook het oorspronkelijk kleine Nieuwe Meer, dat door zandwinning ten behoeve van de aanleg van de westelijke tuinsteden van Amsterdam flink groter gemaakt is, ging aanduiden als “de” Nieuwe Meer. Naar analogie van het gaan spreken over de buurtschap “De” Oude Meer in “de” Haarlemmermeer (en in lijn van “de Watergraafsmeer” en ook dichterbij “de” Lutkemeer) kun je misschien vatten dat men dat uitgebreide Nieuwe Meer tegen de normale logica in ook met “de” is gaan aanduiden. Maar daar weet ik het fijne niet van. Wel heb ik in Osdorp jaren “aan Langswater” cq “op Langswater” gewoond. Niet aan het Langswater, noch op de Langswater! http://nl.wikipedia.org/wiki/Oude_Meer
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_Meer_%28water%29
WimNobel
9 jaar geleden
Uitstekende uitleg/analyse van Bordensteker, die best als zelfstasndig antwoord geplaatst had kunnen worden! Ik zat al langs dezelfde lijn te denken en het lijkt me dat een verkorting van "de ... meerpolder" een goede verklaring is. Waarna het woord "meer" door de Amsterdammers steeds meer als een de-woord beschouwd werd. Trouwens, met "singel" is het omgekeerde aan de hand. In veel steden is er "de singel" maar in Amsterdam is er "Het Singel"!
De uitleg van “de” Watergraafsmeer klopt.
Maar deze verklaring gaat mank als je hem in een antwoord op de hoofdvraag gebruikt om uit te leggen waarom die andere (nog steeds) waterplas met "de Nieuwe Meer" wordt aangeduid. Want daar is niets drooggemaakt, maar daar is een smal meertje juist vergroot.
De verklaring van de naam hangt hier mede samen met de naam van het vroegere Oude Meer, dat in het verlengde lag van het Nieuwe Meer, aan de zuidwestkant, en dat opgegaan is in het Haarlemmer Meer, dat later in (de) Haarlemmermeerpolder getransformeerd is.
Ik vermoed dat men van de weeromstuit ook het oorspronkelijk kleine Nieuwe Meer, dat door zandwinning ten behoeve van de aanleg van de westelijke tuinsteden van Amsterdam flink groter gemaakt is, ging aanduiden als “de” Nieuwe Meer. Naar analogie van het gaan spreken over de buurtschap “De” Oude Meer in “de” Haarlemmermeer (en in lijn van “de Watergraafsmeer” en ook dichterbij “de” Lutkemeer) kun je misschien vatten dat men dat uitgebreide Nieuwe Meer tegen de normale logica in ook met “de” is gaan aanduiden. Maar daar weet ik het fijne niet van. Wel heb ik in Osdorp jaren “aan Langswater” cq “op Langswater” gewoond. Niet aan het Langswater, noch op de Langswater!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oude_Meer
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_Meer_%28water%29