Wat is het verschil tussen ; een eelske troel en/of een mietje? Wel gezien vanuit het Gronings dialect

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
9K

Het beste antwoord

Woorden mit eelske :

Eelske medde » aanstellerig meisje
Een eelske troel is dus een aanstellerige meid.

Een mietje is in het Nederlands een scheldwoord voor
een vrouwelijke man, of een homo.
* voorzichtige, weinig stoere man
* man die een seksuele voorkeur voor mannen heeft en dat duidelijk laat zien.

Het is dus geen Gronings.

In het Gronings heb ik maar een woord gevonden met mietje:
Piezelemietje » een kind dat traag eet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hebben een enorme LOL gehad om 'piezelemietje' .
Wij zijn échte Groningers ook mijn moeder , maar dit woord hebben wij nog nooit beleeft!!! maar misschien hebben we er een woord bij geleerd?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb net die site bekeken die je meegaf en ik heb dikke lol Dank!

Andere antwoorden (2)

Mijn oma gebruikte het woord eelsk regelmatig. Mietje ken ik niet uit Groningen, maar ik denk wel dat ik aanvoel wat er in het Gronings mee bedoeld zou kunnen worden.
Eelsk is aanstellerig, maar niet aanstellerig in de zin van snel piepen ergens om (en ik denk dat mietje dat zou kunnen zijn), maar meer in de zin van aandacht trekken. Een kind dat overdreven doet om de aandacht te krijgen, doet eelsk. Heel precies kan ik het niet in het Nederlands zeggen, maar dit is ongeveer waar het op neer komt. Als mijn oma zei "doe 'ns niet zo eelsk", dan wisten we precies wat ze bedoelde.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
komt me bekend voor. ;-)
Eelsk werd meestal gezegd wanneer je met je gedrag op een bijzondere manier raar ,opvallend , aandacht trok vd omstanders .

mietje is bij mijn weten iemand die bang uitgevallen is .
of een pietje precies is .

Zelfs in de provincie groningen in de regio 's hebben die woorden een andere betekenis .