Wat betekent iemand een veeg uit de pan geven ?

In de zin Madonna geeft fans een veeg uit de pan wegens uitlekken singel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.6K

Antwoorden (5)

iemand verbaal flink terechtwijzen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-?
pluma!
Rieneke1
12 jaar geleden
dank freek, heb weer eventjes een minnaar aan m'n kont hangen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, heb ik ook al 1 1/2 week, kennelijk een antwoord niet goed gevallen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van een minnaar wil ik niet spreken, meer van een: minkukel!
Rieneke1
12 jaar geleden
dat dekt idd de lading beter ;)
Een (bedekt)scherp verwijt krijgen.
fremar
12 jaar geleden
Letterlijk betekent het dat je je portie van het eten krijgt.
Figuurlijk is het bedoeld als een verwijt krijgen, een berisping of een hatelijke opmerking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand op een hatelijke manier bekritiseren.
Zijn deel geven van iets; een afstraffing geven; een verwijt of een schimpscheut geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een veeg uit de pan krijgen betekent 'een (flinke) berisping krijgen' of 'een (onverwachte) hatelijke opmerking moeten incasseren'.

Bij veeg moeten we denken aan een vegende beweging, maar dan concreter opgevat: 'zo veel als men door zo'n vegende beweging verkrijgt', bijvoorbeeld een flinke schep met een opscheplepel. Een veeg uit de pan krijgen (ontvangen) betekent volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) eigenlijk "een lik smeer, vet enz. of zijn portie van het eten uit de pan krijgen".

In de neutrale figuurlijke betekenis ('mede zijn deel van iets krijgen, ergens in delen') is de zegswijze nooit op schrift aangetroffen. Het WNT vermeldt dat de dichter Bredero (1585-1618) een streek uit de pan krijgen al ironisch gebruikte, dat wil zeggen in de betekenissen "een schimpscheut, een scherp woord of berisping (...), een (bedekt) scherp verwijt (...), een zijdelingsch verwijt (...), een onvriendelijke opmerking of afstraffing krijgen enz."

Volgens het WNT is een veeg uit de pan krijgen te vergelijken met zijn vet krijgen (deze zegswijze is ontstaan uit het beeld van gebraad dat met extra vet wordt bereid omdat het zichzelf niet bedruipen kan) en er geducht van langs krijgen ('langs (over) het hele lichaam slagen krijgen'). F.A. Stoett (Nederlandsche spreekwoorden, spreekwijzen, uitdrukkingen en gezegden) vergelijkt een veeg uit de pan krijgen met van de taart krijgen, dat eveneens 'slaag krijgen' betekent.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/veeg-uit-de-pan